احضار عباس لسانی فعال تُرک (آذربایجانی) به دادگاه انقلاب اردبیل

عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان مرکزی اردبیل که از روز دوشنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۸دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده‌است، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل احضار شد.

شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل، با صدور ابلاغیه‌ای، عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) را برای روز دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹٨ احضار کرده‌است. این در حالی‌است که وی از ۱۳ روز پیش در اعتراض به خودداری مسئولین زندان از تحویل خلاصه‌‌ پرونده‌‌ای که توسط وکیلش تهیه شده، دست به اعتصاب غذا زده‌است.

مسئولان زندان خلاصه‌ای از پرونده‌ او را که توسط وکیلش برای آمادگی وی جهت دفاع در دادگاهِ پیش رو تهیه و به دفترخانه زندان مرکزی اردبیل تحویل داده‌شده، نمی‌دهند.

دادگاه انقلاب اردبیل، ۴ اتهام را در این پرونده علیه این فعال مدنی مطرح کرده‌است.

در متن ابلاغیه آورده شده:

“در خصوص شکایت علیه شما مبنی بر تحریک و تشویق اقوام ترک در استان آذربایجان غربی از طریق سخنرانی و مصاحبه با رسانه‌های معاند نظام و متعاقبا انتشار آن با هدف جنگ با اقوام کرد و تشکیل، اداره و عضویت در گروه به اصطلاح مدنی و قومی گاماج (شاخه اصلی) بوسیله چارت ترسیمی منتظم در پرونده توام با شکل‌گیری مجامع و سخنرانی با هدف بر هم زدن امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار مطالب موهن بواسطه مصاحبه با مجامع، رسانه‌های گروهی معاند نظام با هدف ضدیت با کلیت نظام به نحو مستمر و مداوم، در وقت مقرر فوق جهت رسیدگی در این شعبه حاضر شوید.”

بر اساس متن ابلاغیه؛ “تشکیل گروه گاماج” یکی از اتهامات آقای لسانی عنوان شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین گفت: «اتهامات طرح شده در این پرونده قابل باور نیست. به عنوان نمونه اتهام عضویت در “گاماج” که توسط فعالان خارج کشور تاسیس شده و حتی شما یک اثر از آن در داخل ایران نمی‌بینید و در اساس‌نامه خود آن‌ها آمده که به دلایل امنیتی از داخل ایران عضو نمی‌پذیرد و به نظر می‌رسد با پرونده‌سازی‌های صورت گرفته از طرف دستگاه‌های امنیتی قصد دارند که فشار بر وی را افزایش دهند».
گاماج مخفف (جبهه آزادی ملی آذربایجان جنوبی) بوده که در سال ۲۰۱۰ در اروپا تشکیل و دفتر مرکزی آن در هانوفر آلمان واقع شده است.
بنا به اطلاعات درج شده در سایت گاماج فعالیت این جبهه صرفا در خارج از ایران بوده و بر اساس نظام ۱۲ گانه ضمن حمایت از جنبش مدنی در مناطق ترک نشین، در راستای مبارزه با ستم ملی علیه دیگر اتنیک‌های ایران با جریانات منتسب به آنها نیز همکاری خواهد داشت.

آقای لسانی پیش‌تر در پرونده‌های مشابه، به تشکیل گروه‌های “چنلی بئل” (نام مغازه وی) و همچنین “حرکت ملی آذربایجان” که (نام مصطلح جنبش مدنی آذربایجان) است، متهم شده بود.

این فعال سرشناس ترک (آذربایجانی) در سخنرانی‌های خود در قالب ویدیوهایی منتشر شده‌ “بر مبارزات مدنی تاکید می‌کند و این راه را رمز پیروزی جنبش و فعالیت‌های شفاف را کابوس سرویس‌های امنیتی-اطلاعاتی ایران خوانده است.”

در خصوص آخرین وضعیت آقای لسانی گفتنی است؛ وی از روز دوشنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۸ دست به اعتصاب غذای اعتراضی زد و یک‌روز پس از آن به انفرادی منتقل شد و از آن زمان تا کنون خانواده وی هیچ اطلاعی از او ندارند.

نزدیکان آقای لسانی می‌گویند: «با شناختی که از او داریم تا رسیدن به خواسته‌اش دست از اعتصاب غذا نخواهد کشید».

از طرف دیگر از آنجایی که وی درد شدید کبد داشته و روزانه داروهای مخصوص مصرف می‌کرده، نگرانی‌ها در مورد سلامتی او افزایش یافته‌است.

عباس لسانی پیش از این در دادگاه بدوی به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد و اتهام وی “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه‌های مخالف نظام از طریق سخنرانی در مراسم خاکسپاری حسن دمیرچی موزیسین آذربایجانی عنوان شده بود”.

پس از آن شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به ریاست قاضی «میکائیل خوبیارپور» حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری صادر شده از شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز برای «عباس لسانی» را با اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام” عینا تأیید کرد.

آقای لسانی، روز شنبه ۲۴ فروردین ماه ۱۳۹٨ در شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی در حالی به صورت غیابی محاکمه شده بود که در زندان به سر می‌بُرد و با “کارشکنی مسئولان قضایی” به دادگاه منتقل نشد.

یک منبع مطلع در این خصوص گفته‌بود: «دادگاه تجدید نظر؛ علی‌رغم درخواست و اعتراض اصغر محمدی وکیل پرونده مبنی بر الزام ابلاغ قانونی و هماهنگی برای حضور آقای لسانی در این جلسه، از پذیرش این مسئله خودداری کرد و وی با کارشکنی مسئولان قضایی در جلسه امروز دادگاه غایب بود».

یک منبع مطلع و نزدیک به عباس لسانی، فعال تُرک (آذربایجانی) پیش‌تر به کمپین گفته‌بود: «سردفتر شعبه رسیدگی در پاسخ به مراجعه وکیل برای پیگیری پرونده مبنی بر ابلاغ حکم به این فعال مدنی در زندان، گفته: “این مسئله به ما مربوط نمی‌شود و ما مسئولیت هماهنگی جهت انتقال او از زندان اردبیل را نخواهیم پذیرفت”.»

این در حالی است که در بخشی از ماده ۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی آمده: «… درصورتی که خوانده در بازداشتگاه یا زندان باشد،‌ دادخواست و اوراق دعوا به‌وسیله اداره زندان به نامبرده ابلاغ خواهد شد».

پیش از این جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عباس لسانی، زندانی محبوس در بند ۸ زندان اردبیل در روز یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷، در شعبه ویژه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل به ریاست قاضی نونهالی، معاون دادستان برگزار شده بود.

روز سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی‌احراری، حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری عباس لسانی را به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام در ارتباط با سخنرانی در مراسم خاک‌سپاری حسن دمیرچی” تأیید کرده بود.

آقای لسانی شنبه ۱۵ دی‌ماه، جهت اجرای حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری بازداشت و به زندان تبریز منتقل شد، ولی با اعتراض کتبی به روند دادرسی، (صدور و ابلاغ حکم) روز یک‌شنبه ۱۶ دی‌ماه ۹۷ تحت‌الحفظ از قرنطینه زندان تبریز به شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز انتقال یافته و اعتراضش پس از بررسی، وارد شناخته شد و روز دوشنبه ۱۷ دی‌ماه به صورت موقت با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

وی در ۲۵ دی‌ماه ۹۷ پس از برگزاری جلسه دادگاه مجددا بازداشت شده و موسی خلیل اللهی دادستان تبریز روز سی‌ام دی ماه ۱۳۹۷ خبر داد که این فعال مدنی به اداره اطلاعات اردبیل منتقل شده است.

سپس این فعال تُرک (آذربایجانی) به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد و از آن زمان در این زندان محبوس است.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

پانزده − 4 =