ضرب و جرح آمنه ظاهری ساری در زندان سپیدار اهواز

آمنه ظاهری ساری، شهروند عرب محبوس ⁩در زندان سپیدار اهواز، توسط نگهبانان بند نسوان این زندان مورد ضرب‌وجرح قرارگرفته است. به گفته بستگان این زندانی درنتیجه این برخورد فیزیکی از سوی نگهبانان زندان، بازوی او به شدت آسیب‌دیده است.

آمنه ظاهری ساری براثر ضرب‌وجرح از سوی نگهبانان بند نسوان زندان سپیدار اهواز از ناحیه بازو به‌شدت آسیب‌دیده است.

یک منبع آگاه در این رابطه به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفت: «خانم ⁧ظاهری ساری در زندان سپیدار اهواز بعد از اعتراض به بدرفتاری ها و وضعیت بد زندان توسط نگهبانان بند نسوان مورد بدرفتاری و ضرب‌وجرح قرارگرفته و درنتیجه این برخورد فیزیکی بازوی ایشان بشدت صدمه‌دیده است، بااین‌وجود مسئولان زندان از دادن خدمات پزشکی برای درمان بازوی آسیب دیده خانم ظاهری ساری ممانعت می‌کنند».

پیش تر نیز در رابطه با وضعیت خانم ظاهری ساری در خردادماه از عدم موافقت مقامات قضایی از آزادی موقت این زندانی خبر داده و به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود: «مقامات قضائى و امنیتى اهواز، علی‌رغم وخامت حال آمنه ظاهری‌ساری، زندانی محبوس در بند زنان زندان سپیدار و توصیه پزشک زندان مبنی بر انتقال او به بیمارستان، از اعزام وی به مراکز درمانی خارج از زندان ممانعت می‌کنند».

منبع مطلعی، آن زمان گفته بودند: «با وجود آنکه شعبه ۱۲ بازپرسى دادگاه انقلاب اهواز برای آمنه ظاهری‌ساری، وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی تعیین کرده،  اما کماکان از سوی مقامات و نهادهای امنیتی در اهواز، از آزادی موقتش جلوگیری می‌شود و یا با اعزام او به بیمارستان مخالفت می‌کنند .وضعیت این زندانی وخیم گزارش شده‌ و از تورم حاد در بعضى از اعضاى بدنش رنج مى‌برد و بنا بر تشخیص پزشک درمانگاه زندان سپیدار اهواز، وی باید به بیمارستان منتقل شود».

آمنه ظاهرى‌سارى ۲۰ ساله فرزند «حطاب» ساکن کوى علوى فارغ التحصیل رشته حسابدارى است  توسط اداره اطلاعات  صبح روز ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۷ و یک‌روز پس از بازداشت برادر و پدرش بازداشت شد.

امین ظاهرى سارى، دانشجوى ۲۳ ساله رشته تربیت بدنى دانشگاه آزاد اسلامى اهواز از اهالى کوى علوى به همراه حطاب ظاهرى سارى پدر ۵۸ ساله‌اش، طى احضاریه بازپرس شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اهواز ساعت ۱۰ صبح دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ به ناحیه امام على (ع) تابع اطلاعات سپاه واقع در ملى راه جنب بیمارستان ابوذر مراجعه کرده و همان‌جا بازداشت می‌شوند. یک‌ٰروز پس از آن نیز در تاریخ سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۷ آمنه ظاهری سارى، توسط اطلاعات سپاه در منزل پدرش بازداشت شد.

پیش از این گزارش شده‌بود که شعبه ۱۲ بازپرسى دادگاه انقلاب اهواز براى حطاب ظاهرى سارى و امین ظاهرى سارى هر کدام ۷ میلیارد ریال، برای «آمنه ظاهرى سارى» ۳ میلیاردریال و همچنین در شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز براى على ظاهرى سارى ۳ میلیارد ریال، قرار وثیقه صادر شده‌است، با این حال از دلیل بازداشت یا اتهامات طرح شده علیه آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

این موج گسترده بازداشت‌ها از پس از حمله مسلحانه به یک رژه نظامی در اهواز آغاز شد که در آن ۲۴ نفر، از جمله تماشاگران، کشته و بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند.

فلیپ لوتر، مدیر تحقیقات عفو بین الملل در بخش خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «ابعاد دستگیری‌ها به شدت نگران کننده است. زمان‌بندی این بازداشت‌ها نشان می‌دهد که مقامات ایرانی حمله اهواز را دستاویزی قرار داده‌اند تا اعضای اقلیت عرب اهوازی، از جمله فعالان مدنی و سیاسی، را مورد حمله قرار دهند تا هرگونه مخالفتی در استان خوزستان را در هم بشکنند.»

همچنین سازمان عدالت برای ایران مستقر در لندن روز ۳ مهر ۱۳۹۷ در نامه‌ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل مربوط به «حفظ حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در هنگام مبارزه با تروریسم» خواستار مداخله وی درباره موضوع حمله‌مسلحانه اخیر در اهواز و عواقب آن شد.در رژه نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی ایران در روز ۳۱ شهریور در اهواز، شلیک چندین تیر از سوی عده‌ای که مقامات ایران اعلام کرده‌اند چهار نفر بوده‌اند و هر چهارنفرشان کشته شده‌اند، باعث درگیری نظامی شد که در آن، ۲۴ نفر، از جمله یک کودک کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

عدالت برای ایران در نامه خود به گزارشگر ویژه سازمان ملل، با توضیح مفصل درباره نمونه‌های قبلی این‌گونه اقدامات، خواستار این شد که دولت ایران را درباره نگرانی های مربوط به نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم در خوزستان به بهانه مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت پاسخگو کند.

خانم فیونوالا الین (Fionnuala Ní Aoláin) گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره «حفظ حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در هنگام مقابله با تروریسم» که یک حقوقدان ایرلندی است، مامور جمع آوری و درخواست اطلاعات مربوط به موارد نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در هنگام مقابله با تروریسم و گزارش آن به شورای حقوق بشر سازمان ملل و مجمع عمومی این سازمان است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

پنج + دو =