دادگاه ششم فعالان محیط زیست بازداشتی برگزار می‌شود

ششمین جلسه دادگاه فعالان محیط زیست بازداشتی روز یک‌شنبه ۲۳ تیرماه برگزار خواهد شد.

به گزارش گذار، ششمین جلسه دادگاه بازداشتیان محیط‌زیست که به جاسوسی از مراکز نظامی کشور متهم شده‌اند، پس از ماه‌ها وقفه روز یکشنبه ۲۳ تیرماه برگزار می‌شود.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر گذار گفت: «پیش از این گفته شد بود که دادگاه ششم در خرداد برگزار خواهد شد اما نهایتا دادگاه آنان پس از ماه‌ها بلاتکلیفی، فردا برگزار می‌شود.»

پنجمین جلسه دادگاه فعالان محیط زیست در تاریخ دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷، به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه در دو نوبت صبح و عصر برگزار شده بود.

از سویی دیگر، ابراهیم رییسی، که روز شنبه ۲۲ تیرماه، در محل کار خود با  گروهی از فعالان محیط زیستی دیدار می‌کرد،  از فعالان محیط زیستی ایران خواست که درباره پرونده هشت فعال بازداشتی این حوزه اظهارنظر نکنند و این پرونده را به کارشناسان امنیتی و قضات بسپارند.

رئیسی  گفت: «شما به عنوان همکار آن‌ها [فعالان محیط زیستی بازداشت شده] می‌توانید اظهارنظر کنید اما بی‌گناهی یا گناهکار بودن را بر عهده قاضی بگذارید.»

پرونده موسوم به فعالان محیط زیست، هشت متهم به نام های «هومن جوکار»، «سپیده کاشانی»، «امیرحسین خالقی»، «طاهر قدیریان»، «مراد طاهباز»، «سام رجبی»، «نیلوفر بیانی» و «عبدالرضا کوهپایه» دارد که بهمن‌ماه ۹۶ بازداشت شدند. تاکنون برای چهار نفر به اتهام افساد فی الارض، سه نفر به اتهام جاسوسی و یک نفر هم به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، کیفرخواست صادر شده است.

کاووس سیدامامی نیز از متهمان این پرونده بود که سال ۹۶ در زندان اوین بنابر ادعای مسئولان قضایی، خودکشی کرد.

رسیدگی به پرونده فعالان محیط زیستی بازداشت شده، پس از صدور کیفرخواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شد که تا کنون هشت جلسه رسیدگی برگزار شده است.

پنج جلسه نخست به قرائت کیفرخواست افزون بر ۳۵۰ صفحه ای دادسرا توسط نماینده دادستان اختصاص داشت که در سه جلسه آخر نیلوفر بیانی یکی از متهمان زن پرونده، در جلسه دادگاه حضور نداشت.

پس از پایان قرائت کیفرخواست، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب رسیدگی انفرادی به پرونده متهمان را آغاز کرد که جلسه اول و دوم به پرونده مراد طاهباز یکی از کسانی که به افساد فی الارض متهم شده، اختصاص داشت.

جلسه سوم رسیدگی های انفرادی نیز به پرونده نیلوفر بیانی اختصاص داشت که جلسه اول آن برگزار شد اما جلسه دوم به دلیل عدم حضور مستشار دادگاه برگزار نشد و به زمان دیگری موکول شد.

بر اساس این گزارش، با توجه به قرار داشتن در روزهای پایانی سال، ادامه رسیدگی به پرونده متهمان محیط زیست به سال ۹۸ موکول شده است.

اتهام چهار تن از متهمان این پرونده در لحظه آخر از جاسوسی به افساد فی الارض تغییر کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

یک × چهار =