۲۸ اعدام طی ۲۰ روز در ایران

حکومت جمهوری اسلامی ایران طی حدود ۲۰ روز دست‌کم ۲۸ نفر را که بیشتر آن‌ها با اتهام «قتل عمد» در زندان‌های کشور زندانی بوده‌اند، اعدام کرده‌است.

در بازه زمانی ۵ تا ۲۶ تیرماه، حکم اعدام دست‌کم ۲۸ نفر در زندان‌های مختلف ایران اجرا شده‌است.


زندان رجایی‌شهر کرج؛ صبح روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه، حکم اعدام چهار زندانی در زندان رجایی شهر کرج اجرا شد. این زندانیان در یک گروه شش نفره، صبح روز شنبه ۲۲ تیر ماه به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

هویت یکی از زندانیان اعدام شده، علی (معروف به علی لواشک)، از بند ۵ احراز شده که با اتهام «لواط به عنف» به اعدام محکوم شده بود. سه زندانی دیگر که با اتهام «قتل عمد» به اعدام محکوم شده بودند نیز، یوسف قلی‌زاده، از بند ۱، هادی آصف خانی، از بند ۱۰ و اکبر صباغ‌زاده، از بند ۶ احراز شده است.


زندان مرکزی ارومیه؛ در این زندان حکم دو زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، به اجرا درآمد.

صبح روز چهارشنبه ۲۶ تیر ماه، حکم اعدام دو زندانی در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد. هویت این دو زندانی که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، محرم نعمتی و عسگر (اکبر) برتر احراز شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «محرم و عسگر از شش سال پیش بازداشت شده بودند و با اینکه مشمول قانون جدید مبارزه با مواد مخدر میشدند و باید حکم اعدامشان به حبس تبدیل می‌شد، قاضی شیخلو در شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه با آنها لج کرد و به ایشان تخفیف نداد. برای هردو نفر سر باند زده بودند در حالی که هردو در یک پرونده بازداشت و محکوم شده بودند».


زندان مرکزی نوشهر؛ بنا به گزارش ایرنا، صبح روز چهارشنبه ۲۶ تیر ماه، حکم اعدام «زهرا صفری مقدم» ۴۳ ساله که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود در زندان مرکزی نوشهر به اجرا درآمد. این زن زندانی به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

وی متهم بود که تیر ماه ۱۳۹۵ در منطقه رودبارک کلاردشت، یک کودک پنج ساله به نام بردیا حاتمی را به قتل رسانده است. وی انگیزه خود از قتل را فشار عصبی عنوان کرده بود.


زندان ماهشهر؛ بنا به گزارش ایرنا و به نقل از دادستان عمومی و انقلاب ماهشهر، صبح روز چهارشنبه ۲۶ تیر ماه، حکم اعدام یک نفر در زندان ماهشهر به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش اعلان نشده، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

این منبع در توضیح اتهام این زندانی نوشت که وی سال گذشته با همدستی همسرش و با استفاده از سلاح گرم اقدام به قتل مستاجر خود کرده بود.


زندان مهاباد؛ روز سه شنبه ۲۵ تیرماه یک زن دیگر نیز که گفته می‌‌شد به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، با تدابیر شدید امنیتی در زندان مهاباد به دار کشیده شد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، روز سه‌شنبه ۲۵ تیر ماه، یک زن در زندان مهاباد اعدام شد. هویت این زن که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود، ملیحه صالحیان اهل یکی از روستاهای اطراف میاندوآب احراز شده است.

یک منبع آگاه در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «این زن را با تدابیر شدید امنیتی اعدام کردند تا زندانیان دیگر با خبر نشوند. احتمال دارد قتل وی امنیتی بوده باشد».


زندان ارومیه؛ حکم اعدام چهار زندانی صبح روز سه‌شنبه، ۲۵ تیر، در زندان ارومیه به اجرا درآمد. هر چهار تن به قصاص نفس محکوم شده بودند. سازمان حقوق بشر ایران از انتقال این چهار زندانی به سلول‌های انفرادی جهت اجرای حکم خبر داده بود.

منابع سازمان، هویت دو تن از این زندانیان را خالد رویان و هیمن بناوند اعلام کرده‌اند.


اعدام در ملاء عام در خنداب؛ یک زندانی که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در ملأعام در خنداب به دار کشیده شد.

بنا به گزارش ایران آنلاین، صبح روز سه‌شنبه ۲۵ تیر ماه، حکم اعدام یک زندانی در ملأعام در خنداب به اجرا درآمد. هویت این زندانی که حدود چهار ماه قبل به اتهام «قتل عمد» بازداشت شده بود، اعلام نشده است.

رسانه‌های داخل ایران در خصوص این فرد نوشتند؛ فرد اعدامی حدود ۶۰ سال سن داشته و در تاریخ ۷ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ در یکی از روستاهای شهرستان خنداب پس از جر و بحث خانوادگی، همسر و سه نفر از اعضای خانواده همسرش را با سلاح گرم به قتل رسانده بود.


زندان میناب؛ سه زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند، در زندان میناب در استان هرمزگان اعدام شدند.

صبح روز یک‌شنبه ۲۳ تیر ماه، حکم اعدام سه زندانی در زندان میناب به اجرا درآمد. هویت این سه زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند، علی کریمی، محمد پروایی و امیرعلی شادابی احراز شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «امیرعلی شادابی سال ۹۴ بازداشت شده بود. او در یک نزاع دسته جمعی مرتکب قتل شده بود. علی کریمی و محمد پروایی نیز قتلشان در ارتباط با مسایل مالی بوده است».


زندان مهاباد؛ یک زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در حیاط زندان مهاباد اعدام شد. دیگر زندانیان از پنجره سلول‌های خود شاهد اجرای حکم بودند.

سپیده دم روز سه‌شنبه ۱۸ تیر ماه، حکم اعدام یک زندانی در حیاط زندان مهاباد به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش ویس علی‌پور، اهل روستای شامات احراز شده، به اتهام «قتل عمد» بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «ویس علی‌پور چهار سال پیش بر سر اختلافات مالی مرتکب قتل شده بود. حکم اعدام را برعکس همیشه که در محوطه مخصوص اجرا می‌کردند، اینبار در حیاط زندان اجرا کردند. زندانیان از پنجره اتاق‌هایشان شاهد تمام مراحل اعدام بودند و تمام صداها را میشنیدند. مسئولان این کار را کردند تا درس عبرت سایر زندانیان شود».


زندان مرکزی زنجان؛ حکم یک زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود در زندان مرکزی زنجان به اجرا درآمد.

صبح روز دوشنبه ۱۷ تیر ماه، حکم اعدام یک زندانی در محوطه زندان مرکزی زنجان به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش مصطفی شیری، ۴۲ ساله، اهل مرند احراز شده، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود و از پنج سال پیش در زندان بسر میبرد.


زندان کاشان؛ حکم یک زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود در زندان کاشان اجرا شد.

بنا به گزارش ایمنا، صبح روز پنج‌شنبه ۱۳ تیر ماه، حکم اعدام یک زندانی در زندان کاشان به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش (م. ص) عنوان شده به اتهام «قتل عمد» به اعدام محکوم شده بود.

این زندانی به اتهام قتل زنی ۵۰ ساله در سال ۱۳۹۴ بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. این منبع، از جزییات پرونده این زندانی و پروسه رسیدگی به پرونده وی اطلاعات دقیقی منتشر نکرده است.


زندان مرکزی بیرجند؛ یک زندانی که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود در زندان مرکزی بیرجند اعدام شد.

بنا به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، و به نقل از دادسرای عمومی انقلاب مرکز استان خراسان جنوبی، حکم یک زندانی که به اتهام «قتل عمد» به اعدام محکوم شده بود در زندان مرکزی بیرجند به اجرا درآمد. رسانه‌های داخل ایران که این خبر را منتشر کرده‌اند در خصوص هویت فرد اعدام شده و تاریخ دقیق اجرای حکم سکوت کرده‌اند.

گفته شده این اعدامی در تاریخ ۲ آذر ماه ۱۳۹۴ در شهرستان سربیشه، مادر و خواهر زن خود را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود.


زندان رجایی‌شهر کرج؛ حداقل دو زندانی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.

صبح روز چهارشنبه ۱۲ تیر ماه، حکم اعدام دست‌کم دو زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. هویت این دو زندانی با اتهام «قتل عمد» به اعدام محکوم شده بودند مهدی اسدی از بند ۱ و حسن برادران از بند ۶ احراز شده است.

وبسایت داخلی رکنا خبر اعدام این دو زندانی را تایید کرده و گفتگویی از یکی از آنها منتشر کرده است.


زندان رجایی‌شهر کرج؛ صبح روز چهارشنبه ۵ تیر ماه، حکم اعدام پنج زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. این زندانیان که غالبا با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند در یک گروه ۱۲ نفری از بندهای مختلف زندان رجایی شهر کرج و قزلحصار به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

قربان سلیمانی از سالن ۳ بند ۱ و حنیف مطهری نژاد از بند ۲ و مجید حسن‌زاده هویت سه تن از اعدام شدگان صبح امروز است که توسط سازمان حقوق بشر ایران احراز شده است. قربان سلیمانی از ۱۷ سال پیش در زندان بسر میبرد.

یک زندانی دیگر که صبح چهارشنبه حکم اعدام در موردش به اجرا درآمد از زندان قزلحصار کرج به رجایی شهر منتقل شده بود. یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «این زندانی به خاطر مواد مخدر زندانی شده بود و در ملاقات شرعی زندان قزلحصار زن خود را به قتل رسانده بود».

ملاقات شرعی به نوعی از ملاقات گفته می‌شود که زنان و مردان زندانی در طی آن می‌توانند با همسرانشان در اتاق‌هایی مخصوص خلوت کنند.

هفت زندانی دیگر با اخذ مهلت و یا رضایت از شکات پرونده به سلول‌های خود بازگشتند.


گفتنی است؛ در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، دست‌کم ۱۱۰ حکم اعدام در زندان‌های مختلف ایران یا در ملاءعام اجرا شده است.

بنا به گزارش نهاد آمار «سازمان حقوق بشر ایران»، از این میان، ۸۳ مورد از اعدام‌ها با اتهام «قتل عمد»، ۱۳ مورد با اتهام «تجاوز به عنف»، ۹ مورد «جرایم مربوط به مواد مخدر»، ۴ مورد «محاربه از طریق سرقت مسلحانه» و یک مورد به اتهام «جاسوسی» صورت گرفته است.

از میان زندانیانی که با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند، دو کودک-مجرم نیز حضور داشتند که حکمشان در زندان مرکزی شیراز به اجرا درآمد.

همچنین، ۸ اعدام در ملاءعام و در انظار عمومی اجرا شده‌اند که کودکان نیز در جمع تماشاگران اعدام‌ها دیده‌ می‌شدند.

رسانه‌های رسمی در این شش ماه تنها ۳۷ اعدام را اعلام کردند و ۷۳ مورد دیگر از سوی منابع سازمان حقوق بشر ایران در داخل کشور به تأیید رسیده است.

این آمار نسبت به شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ اندکی رشد را نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال ۲۰۱۸ در این مدت در مجموع اعدام ۹۸ نفر به ثبت رسید که ۳۱ مورد را رسانه‌های داخل ایران اعلان کرده و ۶۷ مورد دیگر از سوی مجاری غیر رسمی تایید شده بود. از میان ۹۸ حکم اعدام که در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۱۸ اجرا شدند، ۸۳ مورد با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند که چهار تن از ایشان در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته و کودک-مجرم محسوب می‌شدند.

منبع: سازمان حقوق بشر ایران

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

پنج × پنج =