دومین گروه ١۴ نفره خواهان تغییر حکومت ایران از طریق برگزاری رفراندوم آزاد شدند

۱۴ فعال سیاسی و مدنی دیگر با امضای بیانیه‌ای مشترک مخالفت خود را با حکومت جمهوری اسلامی اعلام کرده و خواستار مواردی از این قبیل شدند: “گذار مسالمت آمیز از رژیم جمهوری اسلامی با رفراندوم آزاد زیر نظر مجامع جهانی”؛ “جدایی کامل دین از سیاست”؛ “پذیرش مفاد منشور ملل متحد و اعلامیه ی جهانی حقوق بشر و میثاق های آن”؛ “پذیرش زبان فارسی به عنوان زبان رسمی و آموزش به زبان مادری رایج در سرزمین ایران”؛ “تاکید بر حقوق برابر همه اقوام ایرانی”؛ “حفظ تمامیت ارضی و استقلال ایران”؛ “تاکید بر برابری حقوق زن و مرد”؛ “تاکید بر دموکراسی ، حقوق بشر و آزادی های اساسی”؛ “حکومتی دموکراتیک برخاسته از رای مستقیم ملت و انتخابی بودن کلیه نهادها و مسولیت ها بر پایه حکومتی غیر متمرکز”؛

پیش از این چهارده تن از فعالان مدنی و سیاسی داخل کشور با امضای بیانیه‌ای مشترک در روز سه‌شنبه، ۲۱ خردادماه ۹۸ و انتشار آن در صفحات تلگرام و فیس‌بوک خود، خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر قانون اساسی شده‌بودند.

متن بیانیه ۱۴ نفر دوم به همراه اسامی امضا کننده آن‌را بخوانید:

هموطنان گرامی

همانطور که مستحضر هستید ١۴ تن از کنشگران سیاسی، مدنی و حقوق بشری ایران طی بیانیه ای ساختارشکنانه و با مطرح کردن خواسته هایی همچون “نه به جمهوری اسلامی” ، خواستار استعفای رهبر نظام حاکم بر ایران شدند و از مردم جهان و مجامع حقوق بشری و دولتهای جهان خواستند حاکمان و دولت مردان حال حاضر رژیم ایران را نمایندگان مردم ایران ندانند و به رسمیت نشناسند.

معضل استبداد سیاسی در ایران بدلیل ریشه دار بودن فرهنگ و تفکر آن ، بدون ارائه یک راه حل اساسی قابل حل نیست. ملت ایران در قرون متمادی و با رنج بیشمار ، در تعارضات ریشه دار فرهنگ سیاسی در محاق ناتوانی و عقب ماندگی باقی ماند .

تمام تاریخ ایران گواه بیرحمی ها و شقاوتهایی است که بر ملت ایران رفته است. قرنها شلاق استبداد بیرحمانه بر پیکر بی روح مردم ایران نواخته شد، و علی رغم تلاش در باز ایستاندن چرخه استبداد توسط شخصیتها و جریانات سیاسی، متاسفانه استبداد در ایران نهادینه شده است.

ما چهارده تن بر این باوریم جنبش دموکراسی خواهی ایران خروج از دوران استبداد را آغاز کرده است و در این راستا نیاز به حمایت همه مردم و آزادیخواهان و دلسوزان این مملکت دارد. از این رو ضمن تائید و تاکید بر درخواست های مطروحه در بیانیه معروف به ١۴ تن ، پای بندی خود را به اصول زیر که مورد توافق است اعلام می داریم و از همه ایرانیان و آزادیخواهان خواستار حمایت و یاری هستیم

۱- گذار مسالمت آمیز از رژیم جمهوری اسلامی با رفراندوم آزاد زیر نظر مجامع جهانی

۲- جدایی کامل دین از سیاست

۳- پذیرش مفاد منشور ملل متحد و اعلامیه ی جهانی حقوق بشر و میثاق های آن

۴- پذیرش زبان فارسی به عنوان زبان رسمی و آموزش به زبان مادری رایج در سرزمین ایران

۵- تاکید بر حقوق برابر همه ی اقوام ایرانی

۶- حفظ تمامیت ارضی و استقلال ایران

۷- تاکید بر برابری حقوق زن و مرد

۸- تاکید بر دموکراسی ، حقوق بشر و آزادی های اساسی

۹- حکومتی دموکراتیک برخاسته از رای مستقیم ملت و انتخابی بودن کلیه نهادها و مسولیت ها بر پایه حکومتی غیر متمرکز

۱: امیر مسعود اکبر آبادی

۲: علیرضا امینی

۳: هاشم امینی

۴: مژگان بیانی

۵: حسین پیرورامی

۶: ابراهیم حسن زاده

۷ : محمدرضا خوانساری

۸: یاسر خدری

۹: محمد دهقان

۱۰: آرش سلیمانی

۱۱: افسون شریفی

۱۲: منصور فرجی

۱۳: احسان کلبادی

۱۴: اسماعیل مفتی زاده

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

2 × یک =