صدور حکم یک سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور برای محمد رسول‌اف کارگردان ایرانی

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، محمد رسول‌اف، فیلم‌ساز و کارگردان ایرانی را با اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی محکوم کرد.

یک منبع مطلع به کانون نویسندگان ایران گفت: «این حکم روز شنبه ۲۹ تیر، به آقای رسول‌اف ابلاغ شده‌است».

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در حالی رای به ممنوع‌الخروجی این فیلم‌ساز ایرانی داده که او چند سال است، حق خروج از کشور را ندارد.

دستگاه قضایی کشور در ایران این تهیه‌کننده سینمای ایران را به خاطر مسائلی که این فیلمساز در سه فیلم آخرش مطرح کرده بود، او را به فعالیت تبلیغی علیه نظام متهم کرده بود.

دادگاه به او گفته است؛ فیلم‌هایش چهره ایران را سیاه و تلخ نشان داده‌است و او صلاحیت نقد کردن، ندارد.

این دادگاه روز ۲۳ تیرماه ۹۸ ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شده‌بود.

این کارگردان ایرانی که چندین سال است ممنوع‌الخروج شده‌است، با ساخت فیلم “لرد” در سال ۱۳۹۵ در فستیوال فیلم کن ۲۰۱۷ جایزه‌ی “بهترین فیلم بخش نوعی نگاه” جشنواره را دریافت کرد. هم‌زمان سازنده‌اش در ایران به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

گستردگی فساد اداری در ایران، موضوع فیلم “لرد” است. 

در شهریور ۹۶ هنگامی که رسول‌اف وارد ایران شد ماموران امنیتی پاسپورت او را توقیف کردند. از آن پس برای بازجویی بارها به مکان‌های امنیتی سپاه پاسداران احضار شد. در ادامه‌ی این روند روز دوشنبه سوم تیر تاریخ تشکیل دادگاه و محاکمه‌ محمد رسول‌اف به او ابلاغ شد.

او در سال ۸۸ حین ساختن فیلم مشترکی با جعفر پناهی همراه با عوامل فیلم بازداشت و در دادگاه بدوی به شش سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس کاهش یافت. محمد رسول‌اف تاکنون هفت فیلم ساخته که هیچ یک در ایران اجازه‌ی اکران نیافته است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

20 − 8 =