یادداشت کارگری هفته؛ “زندانیان سیاسی ایران؛ تنها نیستند! اینان هراسشان ز یگانگی ماست!”

امیرجواهری لنگرودی؛ در نظام اسلامی ایران که “مزد گورکن از بهای آزادی انسان افزون” است، آنجا که شاعر توده ها احمد شاملو می سراید:

“هراس من باری،

از مردن در سرزمینی است

که مزد گور کن از آزادی انسان افزون باشد…”

نشان می دهد که در این سرزمین صدور هر روزه دهها احکام زندان و شکنجه، شلاق و آنگاه اعدام، نه یک استثنا بلکه قاعده است. ورق زدن لای به لای اخبار روز شمار کارگری هفته گذشته صحنه های زشت و نابکارانه، ضد انسانی، بربرمنشانه، نا مطلوب و قابل تعمقی را پیش پای جامعه ما قرار می دهد که این همه احکام زندان – شلاق- تبعید و حتی محرومیت فعالان کارگری در بهره گیری از شبکه های مجازی و حتی داشتن گوشی (تلفن موبایل)به چه معنی است؟

روز شمار کارگری هفته، مشحون است از اخبار بازداشت، محاکمات دربسته در دل بیدادگاه های شعبه ۱۵،۲۶ و ۲۸ و  ۶۹تهران به ریاست قضات بلخ ابوالقاسم صلواتی ، ایمان افشاری، محمد مقیسه و ولی الله فتاحی و شعبه ۱۰۲بیدادگاه شوش به ریاست حمید سراج الدین و سایر نقاط کشور برگزار شد .

سرکوب تحرک خیابانی دراعتراض به سگ کشی و ادامه بی خبری از بازداشت شدگان تجمع اعتراضی به سگ کشی مقابل شهرداری تهران ، تجمع کنندگان با سر دادن شعارها و برافراشتن پلاکاردهایی با مضامین:«کشتار حیوانات را متوقف کنید»، «دنیا خالی از وفا می‌شود، سگ‌ها را نکشید»، « قلبم برای تمام قلب‌های کوچکی که از تپش افتاد »اعتراضشان را بنمایش گذاشتند.نیروهای انتظامی با باتوم به تجمع کنندگان حمله ورشدند وآنهارا مورد ضرب وشتم قراردادندکه دستکم یکنفر دچار خونریزی از ناحیه سر شد وچند نفر را هم بازداشت کردند.

بازپرداختن به دادگاه رسیدگی به اتهامات سیما بهروزی مهدی آبادی، شهروند بهایی ساکن یزد در دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد. وی پیشتر به دلیل فعالیت در فضای مجازی تحت عناوین مختلف در دادسرای یزد تفهیم اتهام شده بود. گفته می شود در جلسه دادگاه که روز ۲۷ مرداد برگزار شد، اتهامات خانم بهروزی مهدی آبادی به دلیل عضویت و اظهار نظر وی در یک کانال تلگرامی مرتبط با آئین بهایی استخراج شده بود ، محاکمه شد.

همچنین درتاریخ روز پنجشنبه ۳۱ مرداد: شهلا جهانبین همسر عباس واحدیان شاهرودی؛ نویسنده و فعال مدنی ساکن مشهد عصر این روز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. افزودنی است که عباس واحدیان شاهرودی روز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸بازداشت شده بود. در این روز در شهر سنندج اسحاق روحی فعال کارگری در دادگاه انقلاب این شهر به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. در زندان اوین نیز فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی  زندانی عقیدتی، که یک ماه گذشته را در بازداشت و در سلول انفرادی به سر برده از روز جمعه ۲۵ مردادماه دست به اعتصاب غذا زد. اعتصاب غذای خانم فرنگیس مظلوم در اعتراض به بلاتکلیفی یک ماهه بدون تفهیم اتهام صورت گرفته است. در این روز ماموران امنیتی شهلا انتصاری فعال حقوق زنان و از امضاکنندگان نامه‌ی چهارده نفره را در رشت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

در خبرهای کانون نویسندگان آمده است روز جمعه ۱ شهریور۹۸ آمده است : محمد نظری، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه که از ۲۵ سال پیش بدون مرخصی تحمل حبس می‌کند، با انتشار نامه ای سرگشاده از سازمان‌های حقوق بشری خواست که به وضعیت او و سایر زندانیان عقیدتی توجه کنند.

در روز شنبه ۲ شهریور۹۸: مرضیه امیری روزنامه نگار روزنامه‌ی شرق و از بازداشت‌شدگان تجمع روز جهانی کارگر، که ۲۲ مرداد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شده بود به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. در همین روز کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزپرداز که نزدیک به یک سال گذشته را در زندان اوین در بازداشت به سر برده‌است، به حکم قاضی صلواتی رییس شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۲۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد. جدا از این در همین روز جلسه‌ی دادگاه رسیدگی به اتهامات پروین محمدی، از فعالان کارگری و عضو اتحادیه آزاد کارگران در دادگاه انقلاب اسلامی کرج برگزار شد. درهمین روز سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه حومه از حکم محکومیت پنج ساله ی حسن سعیدی از اعضای برجسته ی این سندیکا خبر داده است.
در این اطلاعیه ضمن ظالمانه خواندن حکم آورده است ؛ آقای حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری به پنج سال حبس تعزیری و ممنوعیت استفاده از وسایل مخابراتی هوشمند نظیر تلفن همراه هوشمند و ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی به مدت دو سال محکوم شد. علاوه بر این خانم نسرین جوادی نیز یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران به هفت سال زندان به اتهام تبانی علیه امنیت ملی و نیز تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی محکوم شده است.  به گزارش  منتشره در همین روز شنبه ۲ شهریور ۹۸، زهرا جمالی، فعال مدنی و کنشگر حقوق زنان، یکی دیگر از امضاکنندگان بیانیه “گذار از جمهوری اسلامی”،  در تهران بازداشت شد؛ اطلاعات دقیقی از مکان دستگیری وی در دسترس نیست.

به این مجموعه در تاریخ روز یکشنبه ۳ شهریور : گیتی پورفاضل، نویسنده، وکیل بازنشسته دادگستری و عضو کانون نویسندگان ایران، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. هنوز تاریخ دقیق بازداشت او معلوم نشده است. گیتی پور فاضل از امضاکنندگان نامه‌ی ۱۴ نفره است پس از انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت شدند و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. در همین روز دادگاه مطبوعات مدیر مسئول خبرگزاری حکومتی ایلنا و مصاحبه شونده با این خبرگزاری را به اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” به اتفاق آرا مجرم شناخت. این دادگاه همزمان مدیرمسئول هفته نامه “پایتخت کهن” را نیز به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام مجرم شناخت. در همین روز پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما و تئاتر هنگام سفر به گرجستان متوجه شد که ممنوع الخروج شده است . به گفته‌ی خانم آهنگرانی این اتفاق به دلیل پرونده‌ای‌ست که بعد از اعتراضات سال ۸۸ علیه وی گشوده و به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. شب پیش از این روز، ماموران امنیتی زهرا جمالی یکی دیگر از ۱۴ امضاکننده‌ی نامه به رهبر جمهوری اسلامی را در منزل خواهرش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. در همین روز سوم شهریور یکی از رانندگان شرکت واحد در حین انجام کار توسط پلیس ضرب و شتم و بازداشت شد. آقای زین العابدین معینی راننده خط ۷ بی آر تی، صبح روز یکشنبه سوم شهریور هنگام انجام کار توسط عوامل پلیس راهور ضرب و شتم و بازداشت شد. ایشان ابتدا به کلانتری ۱۰۵ منتقل و سپس با دستور قضایی به زندان فشافویه منتقل شده است.

در تاریخ روز دوشنبه ۴ شهریور ۹۸آمده است : تعداد ۹ تن از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه هر کدام به ۸ ماه حبس تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شدند که تا پایان مدت تعیین شده‌ی دادگاه در تعلیق خواهد بود. یک کارگر دیگر نیز از اتهامات منتسب تبرئه شد. جلسه دادگاه این کارگران در تاریخ ۲۳ مردادماه در دادگاه شوش برگزار شده بود. در همین رابطه به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۴ شهریورماه ۹۸، رای دادگاه انقلاب تهران مبنی بر محکومیت ۹ فعال مدنی به ۵۴ سال حبس تعزیری ابلاغ شد.
بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، “۱- شیما بابایی زیدی، فرزند ابراهیم، ۲- داریوش آبدار فرزند عبدالرحمان، ۳- محمود معصومی فرزند فرزاد، ۴- بهنام موسیوند فرزند محمدباقر، ۵- سعید اقبالی فرزند پرویز، ۶- مژگان لعلی، فرزند احمدعلی، ۷- سعید سیفی جهان، فرزند جوری، ۸- شقایق محکی، فرزند نادر و ۹- نادر افشاری فرزند مهدی” هرکدام از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور”، مستندا به ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” مستندا به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده اند.  به این جمع باید به وضعیت سپیده فرح آباد (فرهان) فارغ التحصیل رشته معماری، نیز پرداخت. ایشان در تاریخ ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۶ در جریان اعتراضات در تهران توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد که یک ماه بعد از دستگیری با قید وثیقه آزاد شد.

سپیده فرهان در دادگاه بدوی به اتهام “فعالیت های اخلال‌گرانه علیه نظم عمومی” و “تلاش علیه امنیت ملی” به ۶ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. دیوان عالی کشور درخواست تجدیدنظر وی را رد کرد و رسماً حکم وی را تأیید کرد.

به گزارش منتشره ؛ در تاریخ روز دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ آمده است : علیرغم تأمین وثیقه سنگین دو میلیارد تومانی از سوی خانواده عسل محمدی، دستگاه قضایی با فشارهای وارده توسط نهادهای امنیتی در این پرونده، از آزادی وی ممانعت کرده و این عضو بازداشتی نشریه «گام» کماکان در زندان اوین بسر می‌برد.

به نوشته خبرگزاری هرانا، در تاریخ سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ آمده است : صبا کردافشاری، فعال مدنی بازداشتی در زندان اوین توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.  بازداشت علی باقری، فعال مدنی شهرستان شازند، منتشر شد. ماموران امنیتی روز یکشنبه سوم شهریور او را بازداشت و به زندان اراک منتقل کردند. گفته می شود بازداشت وی برای اجرای حکم ۴ سال و شش ماه حبس تعزیری او بوده است. در کیفرخواست صادره عناوین اتهامی “اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب”، “تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با گروه های معاند و طرح (طراحان) براندازی نرم” و “اجتماع و تبانی علیه نظام از طریق ارتباط با رسانه های خارجی” به وی ابلاغ شده بود. جدا از این اتهامات او “توهین به رهبری” و “کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی بی سی فارسی” است.
اسکندر لطفی، عضو انجمن صنفی معلمان مریوان در استان کردستان و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، بر اساس دو ابلاغیه جداگانه که به دست او رسیده، برای ساعت ۱۲ ظهر روز سه‌شنبه ۲۶ شهریورماه ۹۸ به شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان سنندج و برای ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۶ مهرماه ۹۸ به شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری دو شهرستان سنندج احضار شده است.

صدور حکم سنگین ۲۳ سال و ۹ ماه زندان برای کیومرث مرزبان طنزنویس ایرانی ، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، کیومرث مرزبان، نویسنده و طنزنویس ایرانی را که از شهریورماه سال گذشته تا کنون در زندان است، با چند اتهام در مجموع به ۲۳ سال و ۹ ماه زندان محکوم کرده‌است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، کیومرث مرزبان طنزنویس ایرانی را با چند اتهام در مجموع به ۲۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم کرده‌است که در صورت تایید این حکم در دادگاه تجدیدنظر با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۱ سال آن قابل اجرا خواهد بود.

به گزارش خبرنگاران ‌ بدون مرز (RSF) پیش از این بازداشت عسل محمدی، شهروند- خبرنگار و مدافع حقوق کارگران را محکوم کرده بود. آورده اند اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی، علی نجاتی و عسل محمدی هفت متهم این پرونده هستند. در میان این افراد علی نجاتی به صورت موقت آزاد است.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی کشور که مردم کشور ما زیر فشار مشکلات اقتصادی و تحریم های گسترده سرمایه داری جهانی  درتنگنا قرارگرفته‌اند، همه انگشتان به سوی کارگران دراز می‌شود و آنان را مسوول این شرایط می‌دانند. احکام صادره قاضی القضات های نظام چنین سیمایی از دستگاه سرکوب نظام را به نمایش می گذارد. در حالی که کارگران اولین قربانی چنین وضعیتی از لحاظ معیشتی و بیکاری هستند. جالب این است که در بعضی از مراجع قضایی، قضات شریفی با این نوع رفتارها و اتهاماتی که به کارگران منتسب می‌شود، عکس‌العمل نشان داده و خاصه در مورد اجتماع کارگران در روز کارگر، در برابر مجلس عنوان می دارند ” آنها علیه امنیت ملی اجتماع و تبانی نکرده‌اند و بلکه آنها برای مقابله با وضعیتی که در شرایط کنونی پیش از همه و بیش از هر کس گریبان‌گیر آنها شده است در این اجتماع شرکت کرده‌اند.”

دیده می شود به جای محاکمه غارتگران و اختلاس گران‌چند هزار میلیاردی، به جای محاکمه صاحبان سرمایه و کار فرمایان که حقوق کارگران را می دزدند، به جای دادگاهی کردن استثمارگران، به جای محاکمه تمام کسانی که عامل تبعیض و نابرابری در کل جامعه ما هستند، کارگران و مدافعان حقوق کارگرمحاکمه می شوند و با تصمیم بی دادگاه‌، احکام سنگین و ضربات شلاق، برای آنان صادر می شود. تجربه رودرویی ها نشان داده است که این حرکت سرکوبگرانه کارگزان نظام تا به امروز راه بجایی نبرده و وحشت حکومت هم ازتجمیع یگانگی ها و همگرایی ها ، همسویی ها و همگامی پیوسته ایست که بین سازمانگران و صاحبان اصلی جنبش مطالباتی درجای جای کشور فراهم آمده و جمهوری اسلامی تنها از همین یگانی و پیوند ها به هراس افتاده است

باری به قول شاعر مردم ؛ خسرو گلسرخی ، آنجا که  می سراید :

باید که قلب ما
سرود ما و پرچم ما باشد
باید در هر سپیدی البرز
نزدیک تر شویم
باید یکی شویم
اینان هراسشان ز یگانگی ماست!

جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۸ برابر ۳۰ اوت ۲۰۱۹

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

یک × پنج =