تداوم بازداشت و فشارهای امنیتی-قضایی بر هفت فعال حقوق زنان

مریم محمدی و اسرین درکاله، دو تن از فعالین حقوق زنان کماکان در بازداشت و در بند زنان زندان اوین به سر می برند. مریم محمدی در تاریخ ۱۷ تیرماه و اسرین درکاله در تاریخ ۶ مردادماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و اواسط مردادماه به بند زنان زندان اوین منتقل شده اند. دو تن دیگر از فعالین این حوزه به نام های اکرم نصیریان و  ناهید شقاقی نیز در اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به ترتیب در تاریخ ۱ تیرماه و ۵ خردادماه با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه وزارت اطلاعات در زندان اوین آزاد شدند. علاوه بر این افراد سه تن دیگر از این فعالین نیز به نام های محبوبه فرحزادی، مریم خرمی و پروین نخستین به مراجع امنیتی و قضایی احضار شده و تحت بازجویی های چند ساعته قرار گرفته اند.

پرونده مریم محمدی، فعال حقوق زنان و از اعضای انجمن ندای زنان ایران که بیش از ۲ ماه گذشته را در بازداشت بوده است از بابت اتهاماتی از جمله “اشاعه فساد و فحشا”، “تشکیل گروه ندای زنان ایران”، “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام” و “فعل حرام” در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین تحت بررسی است.

وی در تاریخ ۱۷ تیرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی و در شهر گرمسار استان سمنان بازداشت و به سلول های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. این فعال حقوق زنان نهایتا از تاریخ ۱۷ مردادماه و پس از یک ماه تحمل سلول‌های انفرادی به بند زنان زندان اوین منتقل شده و کماکان در بازداشت به سر می برد.

مریم محمدی ۵۲ ساله، مادر دو دختر ۱۶ و ۲۲ ساله است. وی پیش از این نیز ما بین سالهای ۶۰ الی ۶۸ و از سن ۱۴ تا ۲۲ سالگی از زندانیان سیاسی بوده است.

از سوی دیگر اسرین درکاله، دیگر فعال حقوق زنان و عضو دیگر این انجمن نیز که بیش از ۴۰ روز گذشته را در بازداشت به سر برده است با اتهاماتی از جمله “اشاعه فساد و فحشا”، “عضویت در گروه ندای زنان ایران”، “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام” و “ارتکاب فعل حرام” مواجه شده است.

اسرین درکاله، متولد ۱۳۶۲ و دارای یک فرزند ۱۸ ساله است. وی در تاریخ ۶ مردادماه توسط نیروهای امنیتی در گرمسار استان سمنان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. اسرین درکاله نیز با فاصله یک روز از مریم محمدی (دخترخاله‌ی وی) به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

گفتنی است دو تن دیگر از همکاران انجمن مذکور به نام‌های اکرم نصریان و ناهید شقاقی نیز، در اردیبهشت ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

اکرم نصریان، روز یکشنبه ۵ خردادماه پس از ۲۷ روز با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و ناهید شقاقی دیگر فعال بازداشتی در تاریخ ۱ تیرماه با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

روز چهارشنبه ۱۳ شهریورماه ۹۸، این دو فعال حقوق زنان به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی نصیری پور احضار شده و در تاریخ ۱۷ شهریورماه پس از حضور در این دادسرا با افزایش قرار وثیقه مواجه شده و با تامین آن آزاد شدند.

محبوبه فرحزادی، معلم بازنشسته، فعال صنفی معلمان و از اعضای انجمن ندای زنان ایران نیز در تاریخ ۱۲ شهریورماه به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین احضار شده و در تاریخ ۱۶ شهریورماه پس از حضور در این شعبه به مدت چند ساعت تحت بازجویی قرار گرفت.

همچنین پروین نخستین که در زمینه “حق هویت برای فرزندان بی شناسنامه” فعالیت می کند و در روز جهانی زن نیز در مراسمی که توسط “انجمن ندای زنان ایران” برگزار شده بود، دقایقی به سخنرانی پرداخته بود در پی احضار به اداره اطلاعات به مدت چند ساعت تحت بازجویی قرار گرفت.

پروین نخستین خود نیز به دلیل ازدواج ۳۰ سال قبل خود با یک تبعه غیر ایرانی با مشکلات فراوانی جهت دریافت شناسنامه فرزندانش روبرو بوده و در این زمینه نیز در حال فعالیت بوده است.

همچنین در تاریخ ۲۲ خردادماه، نیروهای امنیتی پس از ورود به منزل نرگس خرمی، دیگر فعال حقوق زنان پس از تفتیش منزل و ضبط تلفن همراه و تبلت، وی را نیز به دادسرای اوین احضار کرده بودند.

در مراسم ۸ مارس که به مناسبت روز جهانی زن توسط این انجمن برگزار شده بود نرگس خرمی نیز به عنوان مجری برنامه حضور داشته است.

این ۷ شهروند از اعضای و همکاران انجمن ندای زنان ایران هستند که در امور مربوط به زنان فعالیت می‌کنند. انجمن ندای ایران در معرفی خود گفته است “ندای زنان ایران بازتاب تلاشها، رنجها، ناکامیها و موفقیت‌های زنان در جامعه ایران است و می کوشد زنان را برای دست یافتن به یک زندگی بهتر در کوران معضلات و تبعیضات توانمندتر سازد”.
منبع: هرانا

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

18 − 8 =