جمعی از فعالان حقوق زنان خواستار تحریم ورزشگاه‌ها شدند

شماری از فعالان حقوق زنان در ایران با انتشار نامه‌ای خواستار تحریم ورود به ورزشگاه‌ها شدند.

آن‌ها می‌گویند تا زمانی که زن و مرد به صورت برابر و در شرایط مساوی به ورزشگاه‌ها اجازه ورود نیابند، مردان هم رفتن به ورزشگاه را تحریم کنند.

این نامه را بخوانید:

انقلاب یا همان دگرگونی؛ برابر است با تغییرات ریشه ای و اساسی نظام مغلوب شده که مردم آن جامعه به آن خو گرفته اند.
در دگرگونی بهمن ۵۷ قشری که بیشترین زیان و آسیب را دید زنان بودند ؛ این زنان بودند که باید از اساس و پایه تغییر میکردند ، چرا که جامعه و نسل آینده ماحصل تربیت زنان آن جامعه است.
در همان روزهای نخستین انقلاب ، پوشش ظاهری زنان مورد هدف قرار گرفت که با فشار و تهدید و ضرب و شتم تغییر پیدا کرد و گام بعدی موقعیتهای اجتماعی بدست آمده ی زنان بود که باید از آنها سلب می شد.
تغییر حقوق مدنی زنان تیر خلاصی از طرف مردان حکومت محسوب می شد که پیروزمندانه ، زنان را در حد چهارپایان تنزل دهند و به عنوان جنس دوم معرفی نمایند.
در طول این چهل سال ، بانوان بسیاری دست به مبارزه زدند تا حقوق اولیه ی انسانی خود را که در طی تاریخ بدست آورده بودند را از دست ندهند ، چرا که زن ایرانی دیگر به حقوق مدنی خویش اشراف داشت و در نظام پیشین ، تا کرسی وزارت تاخته بود.
در مقابل مقاومتها و مطالبه گری های برابری خواهی به وسیله ی زنان ، ارباب قدرت زنجیر استثمار و بردگی زنان را روز به روز محکم تر نمودند تا شکست جنس زیربنای جامعه را رقم بزنند.
تبعیض جنسیتی و نگاه شیء پندارانه به زنان ، گرفتن حق حضانت فرزندان ، نابرابری دیه ، ارثیه ، حق شهادت در دادگاه و…. و پایمال کردن بسیاری دیگر از حقوق انسانی زنان ، به واسطه ی قوانین برده داری شکل گرفت.
سیستم سیاست گذاری ضد زن ، طالبان وار و افسارگسیخته تا بدانجا پیش رفت که حضور زنان در مکانهای عمومی هم چون ورزشگاهها را ممنوع نمود.
در طی این چهار دهه زنان زیادی قربانی نگاه زن ستیزانه مدونان قوانین مدنی شدند.

امروز با سوختن دخترآبی که نماد و نقطه عطف خشونت علیه زنان است ما جمعی از فعالین حقوق بشر و حقوق زنان خواستار حمایت تمام جامعه هستیم تا بعنوان اولین قدم ، با تحریم ورزشگاه‌ها و تحریم بازی‌ها و در عوض تجمع در خارج از ورزشگاه‌ها هنگام بازی‌های فوتبال و بدست گرفتن پلاکاردهایی پیام خود را به گوش جهانیان و صاحبان قدرت برسانیم.

از تمامی مردان ایرانی دعوت می کنیم به پویش #تحریم_ورزشگاهها بپیوندند و تا زمانی که زنان ایرانی همچون زنان دیگر کشورهای جهان ، همپای مردان ، مجوز ورود به اماکن عمومی منجمله ورزشگاهها را به دست نیاورده اند ، از خرید بلیط و رفتن به ورزشگاهها خودداری کنند.
از ورزشکاران گرامی نیز درخواست می کنیم ، ما را در این راه همراهی کرده و از بازی کردن در ورزشگاه‌ها خودداری کنند.

جمعی از فعالین حقوق بشر و حقوق زنان

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

16 + چهارده =