عباس لسانی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد

روز سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹٨، دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل حکم حبس صادره علیه عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) را به ۱۵ سال زندان افزایش داد.

حکم عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) توسط دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به ۱۵ سال حبس افزایش یافت. این در حالی است که وی در دادگاه بدوی به ۸ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید محکوم و از برخی اتهامات تبرئه شده بود. آقای لسانی هم اکنون در زندان اردبیل به سر می برد.

بر اساس این حکم که امروز به آقای لسانی و وکیل ایشان ابلاغ شده، دو سال حبس به حکم قبلی و پنج سال به اتهاماتی که در دادگاه بدوی از آنها رای برائت گرفته بود، افزوده شده است.

این جلسه در دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل به ریاست قاضی ناصر عتباتی و با حضور مستشاران بلال مظفری و مرحمت شهباززاده در تاریخ ۲۵ شهریورماه ۹۸ برگزار شده بود. این در حالی است که ناصر عتباتی پیشتر در سمت دادستان اردبیل، کیفرخواست عباس لسانی را نیز صادر کرده بود.

بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل عباس لسانی از بابت اتهام “تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۸ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهر یزد محکوم شده بود. گفتنی است این اتهام که مصادیق آن مشخص نیست پیش از این به وی تفهیم نشده است.

اتهامات مطروحه علیه عباس لسانی در متن کیفرخواست صادره “تحریک و تشویق اقوام ترک در استان آذربایجان غربی از طریق سخنرانی و مصاحبه با رسانه‌های معاند نظام و متعاقبا انتشار آن با هدف جنگ با اقوام کرد”، “تشکیل، اداره و عضویت در گروه به اصطلاح مدنی و قومی گاماج (شاخه اصلی) بوسیله چارت ترسیمی منتظم در پرونده توام با شکل‌گیری مجامع”، “سخنرانی با هدف بر هم زدن امنیت ملی” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار مطالب موهن بواسطه مصاحبه با مجامع، رسانه‌های گروهی معاند نظام با هدف ضدیت با کلیت نظام به نحو مستمر و مداوم” عنوان شده بود.

لازم به یادآوری است عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز که پس از اعتراض وی به نحوه دادرسی و درخواست واخواهی مجدد وی تشکیل شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد.

آقای لسانی در اردیبهشت ماه سال جاری و در پرونده ای دیگر نیز توسط شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های مخالف نظام” به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

عباس لسانی سوابق متعدد بازداشت و محکومیت به دلایل عقیدتی را در کارنامه خود دارد، در یکی از آخرین موارد در تاریخ ۱۱ تیرماه چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” عباس لسانی همراه با سه شهروند دیگر ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد برای حضور در این مراسم منتشر کرده بود.

منبع: هرانا

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

دو × 2 =