«همدان و زنجان در زمینه کودک همسری از خراسان رضوی پیشی گرفته اند»

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری گفته که زنگ خطر کودک همسری در استان‌های همدان و زنجان به صدا درآمده است.

محمود عباسی در یازدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در همدان افزوده که این دو استان در زمینه کودک همسری از خراسان رضوی پیشی گرفته‌اند.

عباسی افزوده «در ازدواج فقط سن بلوغ کفایت نمی‌کند بلکه باید در کنار این موضوع به رشد جسمانی، رشد روانی و رشد عقلانی کودک توجه کرد.»

وی افزوده «تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه رشد عقلانی، جسمی و فکری کودکی کمتر از ۱۳ سال که تایید شده باشد در اختیار نداریم» و بنابراین «هرچه خارج از دایره قوانین باشد جرم محسوب می‌شود.»

این مقام اعلام کرده «در مورد کودک همسری نیز انجام چنین کاری هم برای دفترخانه و هم والدین شریک جرم محسوب می‌شوند.»

وی از دادستانی همدان خواسته از تضییع حقوق کودکان و کودک آزاری که کودک همسری نیز شامل آن می‌شود، جلوگیری کند.

عباسی با بیان اینکه کودک به فرد زیر ۱۸ سال اطلاق می‌شود، گفته «نگاه به حقوق کودک باید از نگرش احساسی به حق مدارانه تغییر کند و حقوق کودکان به رسمیت شناخته شود.»

روز گذشته نیز اعلام شد در نیمه اول امسال در استان اردبیل ۳۰ درصد از ازدواج‌هایی که در آنها سن دختران پایین‌تر از ۲۰ سال بوده، منجر به طلاق شده است.

این آمار را یوسف خدادادی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل اعلام کرده است.

کودک همسری و طلاق در ایران به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است. با وجود افزایش مخالفت‌ها با ازدواج کودکان، اما همچنان این نوع ازدواج‌ها در مناطق مختلف ادامه دارد.

کارشناسان بارها نسبت به عواقب فردی، خانوادگی و اجتماعی این نوع ازدواج‌ها هشدار داده‌اند و تلاش‌هایی نیز در مجلس برای تصویب قانون منع ازدواج کودکان صورت گرفته است.

منبع: ایران‌وایر

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

5 × 3 =