جامعه جهانی بهائی از فشار مضاعف بر بهائیان ایران ابراز نگرانی کرد

جامعه جهانی بهائی مستقر در ژنو با صدور بیانیه‌ای از اعمال فشارهای مضاعف بر بهائیان ایران که از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد، ابراز نگرانی کرده است.

نویسندگان این بیانیه دستگیری و بازداشت شهروندان بهائی را همزمان با یکی از مناسبت‌های دینی بهائیان در ایران دانسته و یادآور شده‌اند در حالی که بهائیان جهان با پیشینه‌های گوناگون در ده‌ها هزار محله در سراسر جهان این مناسبت را جشن گرفته‌اند، مقامات ایران فشار بر بهائیان ایران را تشدید کرده‌اند.

در ادامه این بیانیه با اشاره به بازداشت چندین شهروند بهائی در روزهای اخیر در شهرهای مختلف آمده است که نیروهای امنیتی اواخر ماه اکتبر در شیراز، به منزل چند بهائی هجوم برده و حداقل دو نفر از بهائیان را دستگیر کرده‌اند.

چند روز قبل از آن، چندین خانه در همان شهر به طور همزمان مورد حمله قرار گرفتند و سه بهائی دستگیر شدند.

بنا بر اعلام اعضای جامعه جهانی بهائی، مقامات جمهوری اسلامی تأیید کرده‌اند که بازداشت‌های اخیر شهروندان بهائی در سراسر ایران به دلیل شرکت در برپایی مراسم تولد مبشر آئین بهائی بوده است.

همچنین پلمب پنج مغازه متعلق به بهائیان در بندر چابهار و تخریب گورستان بهائیان در یزد به عنوان تازه ترین حملات ماموران امنیتی علیه بهائیان در ایران برشمرده شده است.

بنا بر اعلام برخی منابع خبری، شماری از قبرهای مربوط به درگذشتگان بهائی در گلستان جاوید، گورستان بهائیان در شهر یزد از سوی عده‌ای ناشناس تخریب شده است.

گلستان جاوید بهائیان در یزد پیش از این نیز بارها از سوی کسانی که هیچ‌گاه از سوی مراجع قضایی و انتظامی تحت پیگرد قرار نگرفته‌اند، تخریب شده.

در پایان این بیانیه اما جامعه جهانی بهائی با یادآوری خبر صدور احکام حبس طولانی مدت برای سه تن از شهروندان بهائی در سمنان، به این موضوع پرداخته است:

«در سمنان سه بهائی جوان پس از تحمل چند ماه زندان، بعضا تحت شرایطی طاقت‌فرسا، محاکمه شده و با اتهاماتی ساختگی به پنج تا ۱۰سال زندان محکوم شدند.»

بهائیان به عنوان اقلیت دینی در ایران همواره از سوی مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی تحت فشار، آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و جاسوس و دشمن پنداشته شده‌اند.

حقوق بهائیان ایران در قانون اساسی جمهوری اسلامی لحاظ نشده است و به همین دلیل بهائیت در ایران جزو ادیان رسمی کشور محسوب نمی‌شود و پیروان این آئین از حق برگزاری آزادانه مراسم مذهبی خود و از حق تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های ایران و همچنین از دیگر حقوق شهروندی محروم شده‌اند.

منبع: رادیو زمانه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

13 + یازده =