سرنوشت هپکو و آذرآب همچنان در ابهام

وضعیت دو کارخانه هپکو و آذرآب که کارگران آن‌ها با دست زدن به اعتصاب خواهان خلع ید از مالکان خصوصی و پرداخت مطالبات عقب‌مانده شده بودند، به رغم وعده‌های مسئولان هنوز در ابهام قرار دارد. به گفته یک مقام اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی، وضعیت سهامدار هپکو هنوز مشخص نشده است و روشن نیست واگذاری چه زمانی انجام خواهد شد. بانک کشاورزی، سهامدار عمده آذرآب نیز که کارگران خواهان تغییرش هستند، از پرداخت حقوق شهریور ماه کارگران سر باز می‌زند.

در پی اعتصاب چند روزه کارگران هپکو در مهرماه، از هیدرو اطلس سهامدار عمده این شرکت خلع ید شد و سهام آن برای واگذاری مجدد، در اختیار سازمان خصوصی‌ساری قرار گرفت. مجمع عمومی سهامداران این شرکت که قرار بود هشتم آبان به مشکلات این شرکت و چگونگی ادامه‌کاری آن رسیدگی کند، لغو شد.

به گفته رئیس شورای اسلامی کار هپکو، علت «لغو» مجمع عمومی این بود که سازمان خصوصی‌سازی هنوز هیات مدیره هپکو را مشخص نکرده است. خبرگزاری فارس هم علت برگزار نشدن مجمع عمومی را عدم انتقال سهام هپکو به فرابورس اعلام کرد.

محمدتقی آبایی هزاوه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی، می‌گوید «وضعیت هپکو هنوز در مرحله بررسی است و در مورد این مجتمع، هیچ چیز قطعیت پیدا نکرده است». ایلنا به نقل از او نوشته است که مشخص نیست چه زمانی تعیین تکلیف قطعی هپکو اراک انجام خواهد شد.

دور جدید اعتصاب کارگران آذرآب از ۱۴ مهر با خواست تعیین تکلیف شرکت و خلع ید از سهامدار عمده آن بانک کشاورزی آغاز شده است. اعتصاب کارگران با بی‌اعتنایی مسئولان روبرو شد و کارگران روز ۲۸ آبان مسیر راه‌آهن شمال-جنوب رابستند. یورش نیروهای امنیتی و انتظامی به دستگیری ۱۴ تن از کارگران انجامید. ۲۰ تن نیز توسط دادستانی اراک احضار و دستگیر شدند. طبق اخبار رسانه‌های رسمی، کارگران بازداشت شده به قید وثیقه آزاد شده‌اند.

در پی این اعتصاب یک ماه از حقوق معوقه کارگران پرداخت شد. روز یکشنبه ۱۲ آبان خبری درباره ادامه اعتصاب در آذرآب در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. طبق این خبر کارگران خواستار خلع ید از بانک کشاورزی و پرداخت مطالبات معوقه خود هستند.

منبع: رادیو زمانه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

3 × 4 =