خامنه‌ای: دشمن را عقب زدیم

رهبر جمهوری اسلامی در پنجمین روز اعتراضات در بیش از ۱۰۰ شهر کشور، معترضان را با دشمنی اشغالگر یکسان دانست.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شامگاه سه‌شنبه ۲۸ آبان در پنجمین روز اعتراضات در ایران، در دیدار با گروهی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی گفت:

«دوستان و هم دشمنان بدانند ما در عرصه‌ جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی دشمن را عقب زدیم؛ همین کارهای این چند روز کارهای امنیتی بود، مردمی که نبود. در عرصه‌های مختلف دشمن را عقب زدیم و به‌توفیق الهی در عرصه‌ جنگ اقتصادی هم به‌طور قاطع دشمن را عقب خواهیم زد.»

اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ بنزین جمعه گذشته در اهواز آغاز شد و به زودی به بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران سرایت کرد. عفو بین‌الملل سه‌شنبه ۲۸ آبان / ۱۹ نوامبر در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده است «دست‌کم ۱۰۶ معترض در ۲۱ شهر ایران کشته شده‌اند.»

حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان در سرمقاله روز سه‌شنبه خود در مقاله‌ای با تیتر دوپهلوی «حقی که خوب ادا نشد» سرکوب و کشتار معترضان در پنج روز گذشته را با جنگ جمل مقایسه کرد و نوشت:

«ولی ما! خروش برنمی‌داریم، مگر آنکه دست به عمل می‌زنیم و نمی‌باریم، مگر آنکه سیل جاری می‌کنیم. قلع و قمع این اراذل و اوباش نیز به آسانی ممکن است.»

خامنه‌ای در ادامه سخنانش منکر «نظام تبعیض» در جمهوری اسلامی شد و صرفاً تحریم‌ها را عامل بحران اقتصادی و شکاف طبقاتی کنونی و گسترش فلاکت در جامعه دانست:

«نوع نگاه نظام اسلامی به ثروت با نوع نگاه حکومت‌ها و سیستم‌های مادی -چه نظام سرمایه‌داری و لیبرالی، و چه نظام مارکسیستی و سوسیالیستی- تفاوت دارد. در اسلام مساوات به معنای سوسیالیستی‌اش معنی ندارد اما برخورداری عمومی بله.»

رهبر جمهوری اسلامی یک بار دیگر «تولید داخلی» برای برون‌رفت از بحران توصیه کرد و با گوشه‌چشمی به دولت روحانی گفت:

«من از بُن دندان معتقدم که علاج و کلید حل مشکلات کشور عبارت است از ترویج تولید داخلی. آن کسانی که در مورد تولید یا رونق اقتصادی کشور به جای دیگری چشم می‌دوزند، [بدانند] راه این است.»

شاخص جینی یا ضریب جینی  معمولاً به عنوان شاخصی از بالا بودن اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدها در نظر گرفته می‌شود.  مرکز آمار ضریب جینی سالانه خانوارهای کل کشور در سال ۱۳۹۷ را  ۴۰۹۳, ۰ واحد اعلام کرده است. در سال ۱۳۵۴ ضریب جینی در ایران به رقم بی‌سابقه ۰,۵ واحد رسیده بود که انقلاب اتفاق افتاد.

خامنه‌ای یکشنبه گذشته در نخستین واکنش خود به اعتراضات، با حمایت از تصمیم فراقانونی «سران قوا» برای افزایش قیمت بنزین، اعتراضات را «کار اشرار، کینه‌ورزان و انسان‌های ناباب» جلوه داد.

بر اساس خبرهای رسیده و تأیید نشده، ابعاد سرکوب در حصر اینترنت بسیار وسیع بوده است. برخی شاهدان گفته‌اند که تنها در شهریار ۷۰ نفر کشته شده‌اند. بر اساس همین گزارش‌ها لباس شخصی‌ها با سلاح کمری معترضان را از پشت سر هدف قرار می‌دادند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

20 + یازده =