بیانیه هنرمندان ایران در اعتراض به کشتار معترضان

گروهی از هنرمندان ایران در بیانیه‌ای به “فاجعه کشتار مردم معترض” اعتراض کردند. این بیانیه می‌گوید معترضان “به‌جان‌آمدگانی بودند که چون هیچ گوش شنوایی نیافتند، ناکارآمدی‌ها را در کوی و برزن فریاد زدند”.

جمعی از هنرمندان ایران از حوزه‌های مختلف سینما و موسیقی و تئاتر در بیانیه‌ای که روز شنبه ۹  آذر (۳۰ نوامبر) منتشر شد، نوشته‌اند: «در این روزهای تلخ که از پسِ آبان ۹۸ گذشته‌ است، لحظه‌ای چهره‌ی جوانانِ جان‌باخته، مردمان زخم‌خورده، مادران داغدار و پدران بی‌تاب از برابر چشم دور نمی‌شود.»

نویسندگان بیانیه می‌گویند: «جوانانی که خونِ پاک آن‌ها با بی‌تدبیری بر خاک ریخته شد و با انتساب‌شان به بیگانگان سعی بر نادیده گرفتن‌شان شده‌است. مردمانی که امروز از پسِ غبارِ غلیظِ بی‌خبری و بی‌ارتباطی، نام و نشانِ یکان یکان‌شان آشکار می‌شود، به کدام گناه کشته شده‌اند؟ آن‌ها فقط به‌جان‌آمدگانی بودند که چون هیچ گوش شنوایی نیافتند، ناکارآمدی‌ها را در کوی و برزن فریاد زدند.»

بنابر آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان عفو بین‌الملل در اعتراض‌های دو روزه ایران در روزهای آخر آبان‌ماه، دست‌کم ۱۶۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. منابع غیررسمی شمار قربانیان را بسیار بیش از این تعداد می‌دانند. وبسایت “کلمه” نزدیک به میرحسین موسوی از قول “یک منبع آگاه” شمار کشته‌های اعتراض‌ها را ۳۶۶ نفر اعلام کرده است.

نهادهای حکومتی در جمهوری اسلامی از اعلام آمار دقیق قربانیان، مجروحان و بازداشت‌شدگان خودداری می‌کنند، اما می‌‌گویند در بیش از ۷۰۰ نقطه ایران تظاهرات بوده و دست‌کم ۸ هزار نفر بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها هنوز ادامه دارد.

در ادامه این بیانیه هنرمندان خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی آمده است: «با مردم چه می‌کنید؟ کدام روزن را برای شنیدن صدای مردم باز گذاشته‌اید؟ کدام تجمع اعتراضیِ مردم را تاب آورده‌اید؟ کدام حزب و تشکیلاتی که بتواند بیانگر خواست‌های مردم باشد را باقی گذاشته‌اید؟ هم‌چنان برآنید تا با خشونت، مردم را از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و بدیهی‌ترین نیازهای شهروندی‌شان محروم کنید؟»

رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، فرهاد توحیدی، مجتبا میرتهماسب، حسین علیزاده، کیهان کلهُر، لی‌لی گلستان، بهمن فرمان‌آرا، داریوش مهرجویی، رضا دُرمیشیان، جعفر پناهی، مصطفا آل‌احمد، محمد رسول‌اف، حسین سناپور، ارشد طهماسبی، امیر اثباتی، فاطمه معتمدآریا، نغمه ثمینی، محسن امیریوسفی، مجید برزگر، منیژه حکمت، نگار اسکندرفر، امیرشهاب رضویان، جابر قاسمعلی، کتایون شهابی، تهمینه میلانی، محمد رضایی‌راد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، مصطفا خرقه‌پوش، مهتاب نصیرپور، محمد رحمانیان، فیروزه صابر، حبیب رضایی، محمدرضا موئینی، میثم موئینی و جمال رحمتی، این بیانیه را امضا کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

6 − دو =