«کشتار معترضان در نیزارهای ماهشهر»

بحث و اطلاع‌رسانی درباره ماجرای سرکوب اعتراض‌ها در یکی از جاده‌های شهرستان ماهشهر، کنار یک نیزار، یکی از سوژه‌های مهم یکی دو روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر بوده است.

بر اساس روایت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، پس از حضور ماموران امنیتی برای سرکوب معترضان، برخی از آنها به نیزارهای اطراف شهرک جراحی یا چمران ماهشهر پناه می‌برند ولی با تیراندازی ماموران کشته می‌شوند.

شهرستان ماهشهر در جریان اعتراض‌ها یکی از کانون‌های مهم و پرحادثه بود. عبدالرضا رحمانی‌ فضلی، وزیر کشور ایران سه‌شنبه ۵ آذر در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون ایران از بسته شدن جاده ماهشهر به بندر امام توسط معترضان به مدت سه روز خبر داد که طولانی‌ترین دوره اعتراض در پی گران شدن بنزین محسوب می‌شد.

این جاده که بیشترین تردد جاده‌ای در استان خوزستان را دارد، یک جاده مهم ترانزیتی به‌ویژه برای کارخانه‌های پتروشیمی ایران محسوب می‌شود.

علاوه بر این‌، گزارش سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که در میان شهرهای استان خوزستان، بیشترین کشته‌ها متعلق به شهرستان ماهشهر و بندر امام بوده است، یعنی دو شهری که ابتدا و انتهای این جاده بوده‌اند.

بر اساس برآوردها حداقل ۲۸ نفر در جریان اعتراض‌ها در ماهشهر کشته شده‌اند.

تعداد کشته‌های ماهشهر در روزهای گذشته مورد توجه رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری بوده است ولی مقام‌های دولت از اطلاع‌رسانی درباره آن خودداری کرده‌اند. فرماندار ماهشهر هم روز ۲۸ آبان در پاسخ به سوالی در این باره گفته است که تعداد کشته‌ها را بعدا اعلام می‌کنیم. او هنوز گزارشی در این زمینه نداده است.

نکته سوم درباره اعتراض‌های این شهر اما واکنش محمد گلمرادی، نماینده ماهشهر در مجلس بود که در جلسه علنی روز دوشنبه خطاب به حسن روحانی گفت: «شما چه کردید که شاه بی‌شرف نکرد؟ شما امنیتی‌ترین رئیس جمهور این کشور هستید. رفتار شما در بعد امنیتی مشکوک و تردیدآمیز بود. شما دوربین‌های اطلاعاتی را تخریب کردید و از بین بردید.»

برخی این اظهارنظر صریح و تند نماینده ماهشهر را مرتبط با حجم سرکوب و کشته‌ها در این شهر می‌دانند ولی او در گفت‌وگویی با سایت مدارا تاکید کرده است که ماجرای کشتار مردم معترض در نیزار «صحت ندارد و چنین اتفاقی غیرممکن است».

یک بحث دیگر درباره ماهشهر و کلا استان خوزستان به تداوم قطع اینترنت در این مناطق بازمی‌گردد. ۱۴ روز از اعتراض‌ها می‌گذرد و کماکان به دلیل آن چه «مشکل امنیتی» توصیف می‌شود، اینترنت موبایل در استان خوزستان قطع است.

قطعی اینترنت موبایل سرعت اطلاع‌رسانی درباره سرکوب گسترده احتمالی در ماهشهر و دیگر شهرهای خوزستان را کند کرده، ولی در دو روز گذشته روند اطلاع‌رسانی تسریع شده است.

اما در روایت سرکوب در ماهشهر، فعلا مهم‌ترین ابهام‌ درباره کشتار در نیزارهای اطراف ماهشهر وجود دارد.

شاهد علوی، روزنامه‌نگار که وقایع اعتراض‌های آبان را تعقیب کرده است، در توییتی به نقل از یکی از اهالی ماهشهر نوشته است: «نیزار را چنان به رگبار بسته بودند گویی آن را با داس بریده‌اند. دریای خون به ‌پا شده بود.»

یک کاربر دیگر هم در روایتی از این ماجرا نوشته است: «نیزار شهرک چمران که در ورودی شهر و جاده ماهشهر قرار دارد. معترضان که این جاده را در اعتراضات بسته بودند با هجوم نیروهای امنیتی به نیزار پناه میبرند که به رگبار بسته می‌شوند. پس از گذشت چند روز با قطع اینترنت و تماس، خانواده با بلند شدن بوی مردگان دنبال فرزندانشان می‌گردند.»

کاربران حامی حکومت اما روایت دیگری از ماجرا دارند. آنها می‌گویند افرادی در داخل نیزار به سمت ماموران شلیک کرده‌اند و ماموران به این حمله واکنش نشان داده‌اند.

امیر راعی‌فرد، روزنامه‌نگار ساکن ایران به نقل از «افراد موثق» در توییتی «ماجرای نیزار» را تکذیب کرد.

مقام‌های دولت تاکنون واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده‌اند و آماری هم درباره تعداد افراد کشته شده یا بازداشت‌شده در این شهر نداده‌اند.

تاکنون مشخص است که اعتراض‌ها در ماهشهر گسترده و دامنه‌دار بوده است، جاده بسته شده از اهمیت بالایی برخوردار بوده و حکومت تلاش داشته که آن را باز نگه دارد، برآوردهای غیررسمی حکایت از کشته شدن ۲۸ نفر دارند.

ماجرای کشتار معترضان در نیزار می‌تواند در صورت تایید شدن یا فاش شدن جزئیات دقیق‌تر درباره آن، یک نقطه عطف در جریان سرکوب مردم در اعتراض‌های آبان ۹۸ باشد و به سیاه‌ترین نقطه این رویدادها تبدیل شود.

منبع: رادیو فردا

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

دو + 4 =