«نیروهای امنیتی احتمالا بیش از هزار تن را در اعتراضات ایران کشته‌اند»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که نیروهای امنیتی احتمالا بیش از هزار نفر را از زمان شروع اعتراضات به گرانی بنزین کشته‌اند. هوک گفت دولت آمریکا خواستار آزادی فوری همه زندانیان سیاسی ایران است.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت که حکومت ایران “احتمالا بیش از یکهزار نفر از مردم این کشور را از زمان آغاز اعتراضات کشته” و هزاران نفر نیز طی این اعتراضات زخمی و دستگیر شده‌اند.

هوک که این سخنان را پنج‌شنبه ۱۴ آذر (پنجم دسامبر) در نشستی مطبوعاتی در وزارت امور خارجه آمریکا بیان می‌کرد، گفت بدلیل آنکه ایران جریان اطلاعات را مسدود کرده، نمی‌تواند با یقین در مورد شمار کشتگان چیزی بگوید، “اما همینطور که حقیقت به صورت قطره‌ای از ایران خارج می‌شود، به نظر می‌رسد امکانش هست که رژیم بیش از یکهزار نفر از شهروندان ایران را از آغاز اعتراضات کشته باشد”. او افزود که “چند هزار ایرانی زخمی شده و دستکم هفت هزار معترض دستگیر شده‌اند”.

هوک گفت که دولت آمریکا خواستار آزادی فوری همه زندانیان سیاسی است.

هنوز آماری رسمی در ایران از میزان کشته شدگان، مجروحان و بازداشت شدگان اعتراضات آبان منتشر نشده و مقامات قضایی تنها به تکذیب خبر رسانه‌های خارج از ایران اکتفا کرده‌اند. عفو بین‌الملل می‌گوید دستکم ۲۰۸ نفر کشته شده‌اند که شماری‌شان نوجوان بوده‌اند. منابع غیررسمی از جمله سایت کلمه تعداد کشته‌شدگان را ۳۶۶ نفر اعلام کرده‌اند.

همچنین ایران اقدام به قطع اینترنت کاربران در سراسر کشور از روز ۲۵ آبان تا دوم آذر کرد. پس از آن نیز قطع اینترنت به صورت منطقه‌ای و استانی ادامه یافت. برایان هوک در مصاحبه‌ای پس از قطع اینترنت در ایران سران جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که برای پنهان کردن سرکوب خشونت‌آمیز حرکت‌های اعتراضی یک هفته اخیر، مانع دسترسی آزاد شهروندان به شبکه جهانی اینترنت شده‌اند.

مدارک رسیده به دست وزارت خارجه آمریکا

دولت آمریکا از ایرانیان خواسته بود با نظر به سرکوب اعتراضات، از طریق پلاتفرمی ارتباطاتی گزارش‌ها، ویدیوها و عکس‌های خود را که نشان‌دهنده نقض حقوق بشر هستند به وزارت امور خارجه آمریکا ارسال دارند. به گفته هوک، تاکنون حدود ۳۲ هزار پست به این پلاتفرم فرستاده شده که به دولت آمریکا اجازه می‌دهند دید دقیق‌تری نسبت به ابعاد سرکوب داشته باشد.

هوک گفت در یک مورد چند پاسدار سپاه با تیربار به روی تظاهرکنندگانی آتش گشوده‌اند که در حال فرار از دست نیروهای امنیتی بوده‌اند. به گفته هوک، در جریان این تیراندازی دست‌کم ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند.

هوک گفت که از تهران نیز گزارشی حاکی از کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر در دست است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت که اعتراضات اخیر “بدترین بحران سیاسی رژیم در ۴۰ سال اخیر” است. به گفته هوک، آیت‌الله‌های حاکم بر ایران مدتهاست که حمایت بخش‌های بزرگی از مردم را از دست داده‌اند.

مقامات حکومتی در ایران درباره اعتراضاتی که از ۲۴ آبان در واکنش به گران شدن بهای بنزین آغاز شد و به زودی با شعارهای سیاسی و ضدحکومتی همراه شد گفته‌اند که “اشرار” مرتبط با مخالفان حکومت در تبعید و “دشمنان اصلی کشور عربستان، آمریکا و اسرائیل” سازمان‌دهنده آن بوده‌اند.

منبع: دویچه وله فارسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

2 × 2 =