تهدید خانواده سها مرتضایی برای امضای موافقتنامه انتقال به بیمارستان روانی

دو هفته از بازداشت سها مرتضایی، دانشجوی ستاره‌داری که همزمان با اعتراضات به گرانی بنزین در خوابگاه دانشجویی بازداشت شد، گذشته و او هنوز با خانواده‌اش هیچ تماسی نداشته است. از سوی دیگر خانواده او از سوی نهادهای امنیتی برای امضا کردن برگه موافقت با انتقال او از زندان به بیمارستان روانی تحت فشارقرار گرفته‌اند.

مجیدسرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در جمع فعالین صنفی دانشگاه تهران گفته است: «به هر شکلی که شده این مسئه را حل میکنیم حتی به قیمت اینکه او را به بیمارستان روانی بفرستیم.»

در هفته آخر آبان ماه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران جلسه‌‌ای با حضور محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران، اسماعیل سلیمانی، مسوول حراست دانشگاه و مجید سرسنگی، معاون دانشجویی برگزار می‌کند. در آن جلسه اعضای شورای صنفی بیانیه‌ای در اعتراض به حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه می‌خوانند و سپس درخواست می‌کنند که مسوولان دانشگاه پیگیر رفع مشکل دانشجویان بازداشت شده در اعتراضات اخیر شوند.

سها مرتضایی دبیر سابق شورای صنفی دانشجویان، یکی از دانشجویان بازداشتی است. به گفته فعالان صنفی زمانی که نام سها در جلسه صنفی دانشجویان با مسوولان دانشگاه مطرح می‌شود، مجید سرسنگی، معاون دانشجویی می‌گوید: حاضر است به هر شکل شده صدای سها را خاموش کند حتی با فرستادن او به بیمارستان روانی.

به گفته یک منبع مطلع تنها چند ساعت پس از پایان این جلسه با خانواده دانشجویان شرکت‌کننده در جلسه تماس گرفته می‌شود و از احتمال بازداشت فرزندانشان خبر می‌دهند: «با خانواده‌ها از احتمال بازداشت افراد شرکت‌کننده در جلسه حرف زده بودند و با توصیف وضعیت بازداشتگاه‌ها آن‌ها را ترسانده بودند.»

سها مرتضایی شهریور امسال با کسب رتبه ۱۰ کنکور در آزمون دکتری علوم سیاسی پذیرفته شد اما با عنوان نقض در پرونده از ثبت‌نام او جلوگیری شد. نقص در پرونده عبارتی است که در سال‌های اخیر برای جلوگیری از ثبت نام دانشجویان ستاره دار به کار می‌رود. دانشجوی ستاره‌دار به کسانی گفته می‌شود که به خاطر فعالیت‌های صنفی و دانشجویی از حق تحصیل محروم شده‌اند. سها در اعتراض به محرومیت از تحصیل از اواخر مهرماه با در دست گرفتن یک پلاکارد که روی آن نوشته بود وزارت علوم من را از حق بدیهی تحصیل محروم کرده است رو به روی کتابخانه مرکزی دانشگاه می‌ایستاد. او ۲۶ آبان ماه و در جریان اعتراضات به گرانی بنزین در حالی که در خوابگاه دانشگاه مهمان بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

حالا نه تنها تلاش‌های شورای صنفی برای پیگیری وضعیت او بی‌جواب مانده، بلکه از بستری کردن سها در بیمارستان روانی به عنوان ابزاری برای فشار به سها مرتضایی و خانواده او استفاده شده است. یک منبع مطلع  می‌گوید: «پس از برگزارشدن جلسه شورای صنفی با مسوولان دانشگاه، مادر سها مرتضایی به جلسه‌‌ای در داخل دانشگاه تهران دعوت می‌شود و در آن جلسه مجید سرسنگی و مسئول حراست دانشگاه و یک نفر که روان‌پزشک معرفی می‌شود. حضور داشته‌اند و این بار حرف بستری کردن سها در بیمارستان روانی از سوی فردی که ادعا کرده روان‌پزشک است، تکرار می‌شود.» به گفته این منبع آگاه آن فرد به مادر سها گفته رفتارهای سها با «شوک الکتریکی» تغییر می‌کند: «از مادر سها خواسته بودند برگه انتقال سها به بیمارستان روانی را امضا کند. گفته بودند در صورت عدم امضا دو سال و نیم دیگر به حکم سها اضافه می‌شود.»

سها مرتضایی در جریان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ بازداشت و و سال ۹۷ در دادگاه بدوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاء‌الله احمدزاده، به ۶ سال زندان و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شده است.

مادر سها بدون امضا کردن برگه انتقال به بیمارستان جلسه دانشگاه را ترک می‌کند اما تماس‌های حراست دانشگاه و وزارت اطلاعات با خانه آن‌ها قطع نمی‌شود: «مرتب با مادر و سایر اعضای خانواده سها تماس می‌گرفتند و تهدید میکردند که سها در زندان پیر می‌شود و معلوم نیست با چه شرایطی از زندان خارج شود و با این رویه سالها به حکم او اضافه می‌شود.» وقتی خانواده سها باز هم برای امضا برگه انتقال سها به زندان مقاومت می‌کنند. مادر سها مرتضایی احضار و در یکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات برای امضا کردن برگه موافقت با انتقال سها به بیمارستان روانی تهدید می‌شود.

این وضعیت دوستان و خانواده سها را به شدت نگران و مضطرب کرده است. سها مرتضایی از دو هفته پیش که بازداشت شده تا کنون تماسی با خانواده نگرفته از سوی دیگر به گفته منبع مطلعی گفته است سها از بیماری قلبی رنج می‌برد و خانواده‌اش نگرانند که اگر او در ایام بازداشت زیر شوک الکتریکی قرار گرفته باشد، ممکن است دچار آسیب‌های جسمی شود.»

بستری کردن زندانی امنیتی در بخش اعصاب و روان بیمارستان پیشتر هم در زندان‌های جمهوری اسلامی برای تحت فشار قرار دادن زندانی‌های امنیتی رخ داده است. تیرماه امسال نازنین زاغری با دستبند و پابند از زندان اوین به بخش اعصاب و روان بیمارستان امام خمینی منتقل شد. هاشم خواستار، معلم و از فعالان صنفی در حوزه معلمان نیز از کسانی است که توسط نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه ربوده شد و مدتی در بیمارستان روانی سینای مشهد بستری شد. او گفته بود از همان ابتدای ورود به بیمارستان به بهانه مشکلات روانی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است و پرستارهای بیمارستان آمپولهایی به وی تزریق می‌کرده‌اند.

منبع: ایران‌وایر

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

4 + هفده =