ماهانه ۳۳ کودک در یمن بر اثر جنگ کشته یا زخمی می‌شوند

وضعیت در یمن علیرغم آتش‌بسی که طرفین درگیری در پایان سال ۲۰۱۸ بر سر آن توافق کردند، همچنان وخیم است. کودکان از قربانیان بزرگ این وضعیت‌ هستند. ماهانه به طور متوسط ۳۳ کودک بر اثر جنگ در یمن کشته یا زخمی می‌شوند.

صندوق نجات کودکان که یک سازمان بین‌المللی خیریه است، در تازه‌ترین گزارش خود در مورد وضعیت نگران‌کننده کودکان در یمن هشدار داده است.

طبق این گزارش نیمی از کودکانی که در طی ماه‌های گذشته در یمن جان خود را از دست داده‌اند، در شهر‌های حدیده و تعز کشته شده‌اند.

به گفته خانم مریم الدوغانی، مسئول این سازمان در حدیده و سواحل دریای سرخ، جنگ و درگیری در شهر‌‌های مزبور همچنان جریان دارد و همراه با آن بحران فاجعه‌آمیز بشری نیز ادامه دارد.

این سازمان اعلام کرده که هر ماه به طور متوسط ۳۳ کودک در یمن بر اثر جنگ کشته یا زخمی می‌شوند.

در روز ۱۳ دسامبر سال گذشته میلادی بود که طرف‌های درگیری در یمن با میانجی‌گری سازمان ملل قرارداد آتش‌بس را در استکهلم امضا کردند؛ قراردادی که امیدهای تازه‌ای را در راستای برقراری صلح در یمن زنده کرد.

این آتش‌بس از جمله بندر حدیده را دربرمی‌گیرد که دروازه یمن به جهان محسوب می‌شود و نقشی کلیدی در تأمین نیازهای اولیه مردم این کشور ایفا می‌کند.

صندوق نجات کودکان در گزارش جدید خود تصریح کرده که علیرغم قرارداد آتش‌بس بین ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال جاری میلادی تنها ۵۶ کودک در جریان جنگ و درگیری‌ها در حدیده کشته شده و ۱۷۰ کودک نیز در این شهر زخمی شده‌اند.

در شهر تعز حتی شمار کودکان قربانی که جان خود را از دست داده‌اند نسبت به گذشته دوبرابر شده و در مدت زمان مزبور به ۵۷ نفر رسیده است. طرف‌های درگیری اگرچه وعده داده بودند که درهای شهر تعز را برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه باز کنند، اما در عمل این اتفاق نیفتاده است.

مریم الدوغانی از صندوق نجات کودکان که خود پزشک است، متذکر شد که تنها در سال جاری میلادی بیش از ۵۰۰ کودک زخمی تحت درمان قرار داشته‌اند. به گفته او، شدت جراحت در مواردی به حدی بوده که خطر مرگ کودکان را تهدید می‌کرده است.

جنگ داخلی یمن حدود پنج سال است ادامه دارد و باعث کشته و آواره شدن هزاران نفر شده است. بر اساس آمار سازمان ملل متحد بیش از ۱۰ هزار نفر در جنگ داخلی یمن کشته و سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز آواره شده‌اند.

جنگ زمانی آغاز شد که شیعیان شورشی یمن که ساکن شمال این کشور هستند، در سال ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت یمن را تحت کنترل خود درآوردند. در مقابل ائتلافی از کشورهای عربی و غربی به رهبری عربستان سعودی در پی نابودی حوثی‌ها و بازگرداندن دولت سرنگون شده یمن ایجاد شد.

عربستان و کشورهای غربی و سازمان ملل متحد ایران را به حمایت نظامی از حوثی‌ها متهم می‌کنند. حوثی‌ها موشک‌های دوربرد در اختیار دارند و تا کنون بارها به اهدافی در خاک عربستان حمله کرده‌اند.

منبع: دویچه وله فارسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

یک × یک =