دستکم ۲۵۰ خبرنگار در سراسر جهان در زندان به سر می‌برند

در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) از سوی سازمان آمریکایی “کمیته حفاظت از خبرنگاران” منتشر شد، آمده است که در سراسر جهان حداقل ۲۵۰ خبرنگار در زندان به سر می‌برند. بیشتر این خبرنگاران در زندان‌های چین هستند. در آنجا دستکم ۴۸ خبرنگار زندانی هستند.

پس از چین ترکیه قرار دارد. در پشت میله زندان‌های ترکیه ۴۷ خبرنگار از آزادی محروم شده‌اند. سال گذشته این رقم در ترکیه ۶۸ نفر بود و این کشور بزرگ‌ترین زندان خبرنگاران به شمار می‌رفت. کمیته حفاظت از خبرنگاران تاکید کرده است که در حال حاضر برای بسیاری از خبرنگاران در ترکیه پرونده‌های گوناگون در جریان است. هم‌چنین بسیاری از آنها پس از مدتی آزادی، دوباره به زندان بازگردانده می‌شوند. از جمله آنها احمد آلتان، نویسنده و خبرنگار ۶۹ ساله ترک است که نوامبر برای مدت کوتاهی آزاد و دوباره بازداشت شد.

در سومین رده کشورهای عربستان سعودی و مصر با ۲۶ خبرنگار زندانی قرار دارند. پیش از این دو اریتره با ۱۶ خبرنگار در بند و سپس ویتنام با ۱۲ نفر قرار گرفته‌اند. ایران با ۱۱ خبرنگار زندانی در مقام ششم نشسته است.

ناگفته نماند که بنا بر این گزارش عده خبرنگاران در بند نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۶ شمار خبرنگاران زندانی ۲۷۳ نفر در کشورهای مختلف بود. ولی این کمیته تاکید می‌کند که رقم ۲۵۰ خبرنگار در بند هم‌چنان بسیار بالاست. در عین حال این روند در همه کشورها رو به کاهش نبوده است.

گزارش مزبور می‌گوید شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، کنترل سیاسی شدیدی بر کل این کشور اعمال می‌کند و بر عده خبرنگارانی که به زندان می‌افتند به شکل مستمر افزوده می‌شود. گزارش از جمله «به سرکوب در استان سین کیانگ، جایی که یک میلیون نفر از اقلیت‌ مسلمان به اردوگاه‌های “آموزش ” اجباری اعزام شده‌اند» اشاره کرده است که خود «منجر به دستگیری ده‌ها روزنامه نگار شده است». در میان این خبرنگاران گروهی هم هستند که پیشتر نیز به دلیل فعالیت روزنامه‌نگاری بازداشت شده بودند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

3 × پنج =