«درآمدهای حاصل از صادرات نفت به شدت کاهش یافته است»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، روز دوشنبه ۲۵ آذر در سخنانی در اتاق بازرگانی به “مشکلات ساختاری اقتصادی و ضعف‌های مدیریتی” ناشی از اجرای تحریم‌ها علیه ایران و مشکلات خطیر اشاره کرد و گفت که در دهه نود دو شوک تحریم‌ها در سال ۹۰ و ۹۷ قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است. او خاطر نشان کرد: «در سال نود گفتند اجازه می‌دهیم یک میلیون بشکه نفت صادرات کنید. درآمد سال ۹۰، ۱۱۸میلیارد دلار و سال ۹۱، ۶۸ میلیارد دلار بود. در سال ۹۷ گفتند تلاش می‌کنیم که صادرات نفتی ایران به صفر برسد.»

جهانگیری با بیان اینکه  به خاطر گوش‌های نامحرم از ذکر “میزان صادرات نفت ایران” خودداری می‌کند، تصریح کرد که که «یقینا میزان درآمد حاصل از صادرات نفت در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به شدت کاهش یافته و در چنین شرایطی و با این دو شوک حتما زندگی و معیشت مردم با مشکل مواجه شده است.»

دولت جمهوری اسلامی بودجه سال آینده را ۴۸۰ تریلیون تومان در نظر گرفته و صادرات روزانه حدود یک میلیون بشکه (برخی منابع ۸۷۰ هزار بشکه عنوان کرده‌اند) نفت را نیز در منابع بودجه قرار داده است.

ایران در شش ماه اول سال، روزانه تنها حدود ۶۰۰ هزار بشکه صادرات نفت داشت که بنابر آمارهای شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، در سه ماه گذشته به حدود ۳۰۰ هزار بشکه سقوط کرده است.

به گفته کپلر صادرات روزانه نفت ایران در ماه نوامبر به حدود ۲۱۳ هزار بشکه کاهش یافته است، یعنی کمتر از یک دهم قبل از تحریم‌ها.

جهانگیری روز دوشنبه همچنین در دفاع از حضور بخش خصوصی در اقتصاد ایران، گفت: «راهی جز صنعتی کردن ایران نداریم. من از بخش خصوصی همیشه دفاع می کنم. من بخش خصوصی را به عنوان محور اصلی توسعه ایران قبول دارم و تاکید دارم از نظرات بخش خصوصی در تصمیم سازی استفاده شود.»

منبع: دویچه وله فارسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

10 − 2 =