اعضای خانواده پویا بختیاری بازداشت شدند

یک خبرگزاری داخل ایران به نقل از یک منبع مطلع از بازداشت اعضای خانواده ‍پویا بختیاری خبر داد.

خبرگزاری مهر وابسته به حکومت ایران، بامداد سه‌شنبه ۳ دی‌ماه ۹۸، از بازداشت خانواده بختیاری با حکم قضایی خبر داده‌است.

خبرگزاری مهر در خصوص این خبر اعضای خانواده بختیاری را “عناصر فعال در پروژه استمرار اغتشاشات و کشته سازی” نامیده‌است.

پس از انتشار این خبر برخی منابع از ایران گفته اند که ماموران امنیتی هم زمان به منزل چند فعال مدنی و اعضای چند خانواده دیگر از کشته شده ها رفته و عده ای را نیز بازداشت کرده اند، اما تاکنون خبر دقیقی در خصوص هویت بازداشت شده ها منتشر نشده است.

‍پویا بختیاری یکی از صدها شهروند ایرانی است که ۲۶ آبان ماه ۹۸ در اعتراضات سراسری آبان از سوی نیروهای امنیتی کشته شد.
ناهید شیربیشه و منوچهر بختیاری پدر و مادر پوریا بختیاری هستند که علی‌رغم فشار نهادهای امنیتی در مقابل جان باختن او سکوت نکردند.

پیش تر پدر و مادر پدر پویا بختیاری به وزارت اطلاعات احضار شدند و از آنان خواسته شد که مراسم چهلمین روز فرزندشان را به دلیل مسائل امنیتی در یک مکان سر پوشیده برگزار کنند که با مخالفت منوچهر بختیاری مواجه شد. منوچهر بختیاری در پاسخ به اطلاعاتی‌ها گفت اگر می‌خواهید در بهشت سکینه کرج مراسم برگزار نشود استادیوم آزادی را در اختیار سوگواران بگذارید.

گروهی از مادران عضو «جنبش دادخواهی ایران» با امضای یک بیانیه، با خانواده‌های داغ‌دیده آبان ۱۳۹۸ اظهار هم‌دردی و اعلام کرده‌اند که در مورد این جنایت‌ها ساکت نمی‌نشینند.

آن ها در بیانیه خود نوشتند: «ما مادران ساکت نمی نشینیم. ما مادران و خانواده های داغدیده که در طی ۴۰ سال فرزندان مان، جان خود را در راه آزادی و برقراری عدالت از دست داده اند، از مردم شریف و آزاده ایران و جامعه بین المللی می خواهیم که روز ۵ دی ماه (۲۶ دسامبر) مصادف با چهلمین روز کشته شدن فرزندان مان، را روز بین المللی ادای احترام به قربانیان آبان ماه اعلام‌ کرده و با برگزاری مراسم یادبود، یک دقیقه سکوت کنیم.»

اعتراضات به افزایش سه برابری نرخ بنزین در بیشتر شهرهای کشور از روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد و در روزهای پس از آن شدت گرفت.

ماموران امنیتی در این اعتراضات با اعمال خشونت به اعتراض‌کنندگان با ایجاد ضرب و جرح توسط باتون یا با شلیک مستقیم گلوله پاسخ دادند. همچنین ماموران امنیتی در برخی شهرها با شلیک گازاشک‌آور و استفاده از اسلحه‌های ساچمه‌ای سعی بر متفرق کردن مردم داشتند.

نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم به جمعیت متعرض در دست‌کم ۳۵ شهر از استان‌های کشور باعث کشته‌شدن شماری از شهروندان معترض شدند.

ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد، نیروهای امنیتی از بالای پشت‌بام‌ها یا حتی هلیکوپتر به معترضان غیر مسلح در خیابان شلیک کرده‌اند.

در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها از وضعیت نزدیکان خود که در بازداشت به سر می‌برند، اطلاعی ندارند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی مفصل شمار جان باختگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

12 − شش =