” نه اصلاح طلبی، نه براندازی، راه سوم؛ جنبش اجتماعی ” :کیوان صمیمی

جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی با موضوع” نه اصلاح طلبی ، نه براندازی ، راه سوم؛ جنبش اجتماعی ” با حضور میهمان برنامه؛ «کیوان صمیمی»، روزنامه نگار و فعال ملی مذهبی برگزار شد.

برخی از سوالات مطرح شده در جلسه پرسش و پاسخ به این شرح بود :  واژه جنبش اجتماعی را   آیا منظور هر دو گروه در واقع انقلاب اجتماعی نیست؟ اگر هست چرا از آن کلمه استفاده نمیشود ؟چرا بسیاری از عناصر و نیروهای سیاسی مرتبط با طبقات میانی از قبیل اصلاح طلبان و ملی مذهبی ها بجای نزدیکی به نیروهای چپ وسوسیالیست به راست پرو امپریالیست گرایش دارند؟ آیا چنین گرایشی به معنی فقدان نقش تاریخی این طبقات نیست؟گذار از طریق جنبش‌های اجتماعی مستلزم جامعه مدنی قوی با نهادهای قدرتمند و دمکراتیک است. که در آن موازنه قدرت به نفع مردم باشد نه دولت.آیا نهادهای توانمندی  که بتواند  چنین نقشی را ایفا کند در ایران وجود دارد یا در حال شکل گیری است؟چگونه و با چه مکانیزمی می‌توان نیروهای غیر قابل کتمان و معتقد به گذار از طریق اصلاحات و یا براندازی را  با جنبش‌ اجتماعی ایران همراه ساخت وگذار را تسهیل کرد ؟

در مورد میهمان برنامه «کیوان صمیمی» :

اوایل زندگی
کیوان صمیمی در سال ۱۳۲۷ در آبادان متولد شد. ا. پدرش در پالایشگاه آبادان مسوولیت داشت و از افراد دخیل در اعتصابات کارگری در جریان ملی شدن صنعت نفت بود. در سال ۱۳۴۵ پس از قبولی در دانشگاه صنعتی آریامهر به تهران رفت. در دهه پنجاه به همراه برادرش ساسان به سازمان مجاهدین خلق پیوست. او در زندان از این سازمان جدا شد.
فعالیت‌ها
او مدیر مسئول ماهنامه توقیف‌شده نامه، عضو شورای ملی صلح، «کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه»، عضو هیئت مدیرهٔ انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، «کمیته حمایت از حقوق شهروندی» و نیز «کمیته دفاع از حق تحصیل» می‌باشد و نیز سایت مسدود شده خرابات را بنیان گذاشت؛ و از جمله فعالان سیاسی است که پس از اعتراضات مردم به نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست جمهوری دهم بازداشت و تحت آزار و بازجویی طولانی مدت قرار گرفت. وی که تنها یک روز پس انتخابات دستگیر شد، به اتهاماتی همچون زیر سؤال بردن سلامت انتخابات و شرکت در تظاهرات متهم گردید، صمیمی سابقه ده سال زندان در زمان رژیم شاه را نیز دارد. برخی معتقدند که کیوان صمیمی از نمادهای مقاومت در زندان محسوب می‌شود.
بازداشت
قبل از انقلاب ۵۷
کیوان صمیمی نخستین بازداشت کوتاه مدت خود را در ۱۷ سالگی در سال ۱۳۴۴ (شیراز) تجربه کرد. وی پس از آن هنگام سفر ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به ایران در سال ۱۳۵۱ به خاطر شرکت در تظاهرات علیه شاه و نیکسون مجدداً بازداشت شد. او به خاطر شرکت در تظاهرات به سه ماه حبس تعزیری محکوم شد و پس از طی مدت محکومیت از زندان قصر آزاد شده و کلاً فعالیت علنی سیاسی را کنار گذاشت. در دهه پنجاه به همراه برادرش ساسان به سازمان مجاهدین خلق پیوست و چندین بار دستگیر شد. کیوان صمیمی برای سومین بار به همراه برادرش ۲۸ مرداد ۱۳۵۴ به اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام شاهنشاهی» بازداشت و به ۱۱ سال حبس محکوم شد. برادرش ساسان به اعدام محکوم شد. ساسان صمیمی در سحرگاه چهارم بهمن ۱۳۵۴ به همراه جمعی دیگر از جمله وحید افراخته، مرتضی لبافی نژاد، و مرتضی صمدیه لباف تیرباران شدند. در نهایت او در دی ماه ۱۳۵۷ در زمان دولت شاپور بختیار آزاد شد.
بعد از انقلاب ۵۷
برادر دیگر او کامران در سال ۱۳۶۱ اعدام شد. کیوان صمیمی روز ۲۳ خرداد ۸۸ بدون هیچ دلیلی از سوی وزارت اطلاعات در منزل شخصی اش بازداشت شد، که به گفته بازداشت کنندگان ابتدا به جهت پیشگری بازداشت اما اکنون بیش از شش سال و نیم است که در زندان سپری می‌کند که حدود ۴ ماه از این زمان را در انفرادی سپری کرده و تا کنون فقط دو بار موفق به گرفتن مرخصی شده‌است. او ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ پس از تحمل محکومیت خود از زندان آزاد شد.
حکم:
بر اساس حکم ابلاغی روز سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸ کیوان صمیمی به شش سال حبس به علاوه محرومیت مادام العمر از فعالیت‌های سیاسی محکوم شده‌است. اتهامات اصلی وی تبلیغ علیه نظام، و اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی بوده‌است. لازم است ذکر شود :شرکت در تظاهرات و صدور بیانه علیه سلامت انتخابات نیز از جمله اتهامات کیوان صمیمی مطرح شده بود در حالیکه وی یک روز بعد از انتخابات دستگیر و تمام این مدت در زندان بوده‌است.
وی بعد از پایان دوران محکومیت خود در روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ همزمان با روز جهانی کارگر در تجمعی که در جلوی مجلس شکل گرفته بود، به همراه تعدادی دیگر دستگیر و روز دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ به‌طور موقت آزاد شد، وی در خرداد ۱۳۹۹ به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به تحمل ۳ سال زندان محکوم شد و در مرداد ۱۳۹۹ این حکم را تایید کرد. او در واکنش به تأیید حکم سه سال زندان گفته است «هیچ‌وقت از گفتن حق منصرف نشده‌ام و پس از کشیدن این سه سال هم چنانچه زنده بمانم، منصرف نخواهم ‌شد.»

این جلسات معمولاً هر جمعه ساعت ۹ شب به وقت ایران به طور موازی در بیش از ده گروه و کانال تلگرامی از جمله گروه ” به یاد رفیق رئیس دانا و برای اتحاد عدالتخواهان ” ، حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی و کانال تریبون سرزمین من (اجتماعی،سیاسی،فرهنگی) برگزار میشود.

در ادامه فایل‌ های صوتی این جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی آمده است. (این فایل‌ ها را می‌توانید در شبکه های اجتماعی سامانه گذار نیز دنبال کنید.)

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

4 × دو =