گفتمان نوین چپ؛ گفتگوی “رضا بدیعی” با “سیروس دادبه” نویسنده، کنشگر سیاسی و اقتصاددان

در برنامه “فراسوی گذار از استبداد به دموکراسی و داد،” گفتمان نوین چپ؛ اندیشمندان، کنشگران و فعالان با بینش چپ یعنی سوسیالیسم علمی در خصوص تحلیل مسائل و ارائه راهکارها برای برون رفت از بحران استبداد حاکم بر ایران صحبت می کنند.

“سیروس دادبه” در رابطه با دیدگاه پیکتی در مورد بحران گفت: در جلسات قبل گفتیم، چگونگی بدست آوردن مناسبات بحران را در کتابش با وضعیتی متفاوت با گذشته، یعنی با استفاده از معادلات ریاضی ، اقتصادی، نمودارها و به علاوه با استفاده از یک گروه حدود ۲۰ نفره از کارشناسان اقتصادی و با مراجعه به کشورهای مختلف داده‌هایی بدست آورد که باعث این بحران‌ها بود. پیکتی در این زمینه پیشنهاداتی ارائه کرد. پیشنهاد بسیار مهم آن، بعد از جریان‌های رفاهی، مالیات تصاعدی بر ثروت و درآمد بود.
“سیروس دادبه” در ادامه گفت: دو کتاب در تاریخ معاصر بعد از انتشار خیلی مهم بودند، هر دو کتاب در زمان بعد از بحران نوشته‌ شده‌اند.
یکی نظریه‌ی عمومی پول و بهره است. که بعد از بحران بزرگ ۱۹۲۰ به بعد که به عنوان وال استریت به وجود آمده و راه حل‌هایی در مورد محدود کردن بحران‌ها بیان کرده است، این نظریه به “کینزی” یا “دولت رفاه” مشهور است.
در بحران ۲۰۰۸ آقای “توماس پیکتی” بخاطر این بحران کتابی در مورد سرمایه در قرن ۲۱ مطرح کرد. این کتاب بحران‌ها را علمی‌تر نشان داد.

“سیروس دادبه” در رابطه با اقتصاد دان‌های ایران گفت: هیچ اقتصاد دانی در ایران نیست که پیرو یکی از اقتصاد دان‌های غربی نباشد.
ایشان از آقای زرافشان به عنوان اقتصاد دان مخالف لیبرالیسم نام برد.

ایشان در ادامه گفتند: آن‌هایی که به بازار آزاد علاقه دارند چه لیبرال‌ها و نئولیبرال‌ها که بخش دولت در این میان آن‌ها مسئله است، دست دولت را از بازار کوتاه می‌خواهند و باور به مارکت آزاد بدون دخالت دولت می‌خواهند.

“سیروس دادبه” گفت: موافقان نظریه‌ بازار آزاد بر این باورند مارکت آزاد در جریان حرکت، کمبودهای خود را اصلاح می‌کند.

در ادامه‌ی این گفتگو “رضا بدیعی” این پرسش را مطرح کرد.
راه‌ حل‌های اقتصادی که اقتصاد دانان جهان پیشرفته ارائه کردند، قابل اجرا در ایران است؟

سیروس دادبه در جواب گفتند: مسئله‌ی کلیدی آقای پیکتی مالیات تصاعدی است‌‌. اما چطور می‌شود اطلاعات درست از سرمایه‌های فراری بدست آورد؟ یا کدام دولت است که اطلاعات بانکی یا بهره‌ی خودش را بگوید؟
“پیکتی” بر این باور است که باید محدودیت‌هایی برای خروج سرمایه ایجاد شود.

 

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

1 × 3 =