مسئله‌ی قتل‌های ناموسی یک معضل اجتماعی است، قتل ناموسی شدیدترین شکل خشونت علیه زنان است.

شنبه ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰ برابر با ۲۴ آبان ۱۳۹۹

در این برنامه گفتگوی خانم “مریم مرادی” فعال حقوق بشر با خانم دکتر “رضوان مقدم” پژوهشگر و فعال حقوق زنان را می‌شنوید.
خانم مقدم صحبت‌های خود را چنین شروع کرد: مسئله قتل‌های ناموسی یک معضل اجتماعی است که پیامد آن دامنگیر همه جامعه خواهد بود. قتل ناموسی شدیدترین شکل خشونت علیه زنان است. “کمپین توقف قتل‌ها ناموسی” با قتل فجیع رومینا اشرفی آغاز به کار کرد.
پدر رومینا تنها مردی نیست که خود، دختر و خانواده‌اش را قربانی نادانی و عدم درک درست از نیازهای یک نوجوان کرده است. مردان بسیار زیادی به علت اینکه خود را مالک جسم و جان زن می‌دانند مرتکب چنین قتل‌هایی می‌شوند.

ایشان در این زمینه به قتل “ریحانه عامری” و “فاطمه بریهی” در آبادان اشاره کردند.
خانم “مقدم” در خواست کردند که فعالان جنبش زنان و برابری جنسیتی  به هم بپیوندند تا با اتحاد و همبستگی و تقویت کمپین “توقف قتل‌های ناموسی” از این معضل ضد انسانی جلوگیری شود.

دکتر “مقدم” در رابطه با نقش قانون و فرهنگ گفتند: قانون باید همیشه از فرهنگ جلوتر باشد تا فرهنگ سازی بر اساس معیارهای اصولی شکل بگیرد.
همچنین به اصل چهار قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره کردند و گفتند: این اصل می‌گوید تمام قوانین، تبصره و آیین‌نامه‌ها باید براساس قوانین اسلامی باشد .همین قوانین زن ستیز است که امروزه جامعه دست به گریبان پیامدهای ناگوار و خشونت‌آمیز آن‌ها است.
در ادامه خانم “مرادی” پرسیدند: با توجه به قوانین زن‌ستیز جمهوری اسلامی چقدر امیدوار هستید که بشود این قوانین را تغییر داد؟ یا اصلاحاتی انجام گیرد؟
خانم “مقدم” در جواب گفتند: من خیلی به تغییر قانون در این سیستم امیدوار نیستم. اگرچه بر اثر فعالیت‌های کنشگران جنبش زنان بعضی از قوانین اندکی تغییر کرده‌اند. مثل بالارفتن سن ازدواج دختران از ۹ سال به ۱۵ سال.
ایشان در ادامه گفتند: ما مثل جمهوری اسلامی نیستیم که بگوییم هرکس مخالف است باید کشته شود، ما همه‌ی آن‌ها را بخشی از جامعه ایران می‌دانیم. بنابراین وظیفه آگاهان جامعه است که این قشر نادان و ناآگاه را آگاه کنند. قطعا فعالیت‌های فراگیر برابری طلبانه در تغییر نگرش این آدم‌ها می‌توانند موثر باشند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

1 × سه =