ملتی که برای تغییر و تحول بنیادی متکی به یاری و کمک بیگانه باشد، به سرنوشت ناگواری دچار می‌شود. عراق پس از سرنگون صدام به دست امریکا به مدت ۲۰ سال در شرایط بسیار ناگواری بسر برد.

برنامه گفتمان نوین دموکراسی و داد؛ گفتگوی رضا بدیعی با رضا علوی.
شنبه ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰ برابر با ۲۴ آبان ۱۳۹۹

“رضا بدیعی” مدیر سامانه‌ی گذار با نگاهی به انتخابات اخیر آمریکا و تاثیرات آن بر ایران صحبت‌های خود را شروع کرد.
استبداد حاکم در ایران شرایطی به وجود آورد که بخشی از مردم در اثر ناامیدی از گذار از جمهوری اسلامی و به زباله‌دان تاریخ سپردن این حکومت جنایتکار چشم به کمک بیگانگان دوخته‌اند.
اما نیروهای آزادی‌خواه و فعالان اجتماعی بر این باور هستند که تغییر و تحول بنیادی بدست مردم ایران امکان‌پذیر است. آقای علوی سوال این است که؛ چگونه می‌توان برای رسیدن و نهادینه شدن دموکراسی در ایران از شرایط بین‌المللی و داخلی استفاده کرد؟
همچنین مسئله انتخابات این دور در آمریکا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ ریشه‌های ترامپیستی در چیست؟

“رضا علوی” در پاسخ گفتند: انتخابات اخیر آمریکا یکی از بی‌نظیرترین انتخابات در صد سال اخیر آمریکا بوده است.
چه از نقطه نظر شرکت وسیع مردم و چه از نظر شکافی که در جامعه آمریکا ایجاد شده‌است. شدت خودکامگی   باعث رکورد تاریخی شرکت در انتخابات آمریکا شده‌است. خودکامگی، ناسیونالیست و افراط‌گرایی باعث  شکل‌گیری نوع ترامپیست در آمریکا شد. وجود خودکامگی و اقتدارگرایی جامعه آمریکا را هوشیار کرد. خاستگاه ترامپیست عمدتا از لایه‌های دون پایه و تحصیلات پایین هستند. شناختی از جامعه و سیاست ندارند و به راحتی فریب می‌خورند.

ایشان در ادامه به نقش هیتلر در جلب و جذب میلیون‌ها انسان به سمت سیاست و برنامه‌های خود در دوران آلمان نازی اشاره کردند که در نهایت باعث شکل گیری جنگ جهانی دوم شد.

آقای “علوی” به موسیلینی در ایتالیا در سال ۱۹۰۶ و خمینی در ایران در سال ۱۳۵۷ پرداختند.

“رضا علوی” گفت: عملکرد این‌ها بازگرداندن عظمت فاشیسم در ایتالیا، آلمان و مذهب شیعه در ایران بوده است. ایشان همچنین در رابطه با ایران گفتند:بخشی از مردم ایران فکر می‌کردند ترامپ آن‌ها را از شر این دژخیم حاکم بر آنها نجات خواهد داد. اما در این چهار سال اخیر، ترامپ به ماندگاری این حکومت کمک کرد.

این گفتگو با پرسش دیگر رضا بدیعی ادامه پیدا کرد؛ این یک ضعف فرهنگی است که برای تغییر و تحول بنیادی چشم به ترامپ و بایدن و یا هرکس دیگر بدوزیم، نظر شما چیست؟
رضا علوی: ملتی که برای تغییر و تحول بنیادی متکی به یاری و کمک بیگانه باشد. به سرنوشت ناگواری دچار می‌شود. عراق پس از سرنگونی صدام به دست امریکا به مدت ۲۰ سال در شرایط بسیار ناگواری بسر برد.

در خاتمه رضا بدیعی گفت: حکومت ایران نماینده مردم ایران نیست. هرگونه مذاکره با این حکومت در جهت خلاف منافع مردم ایران، صلح و امنیت جهانی است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

بیست − 1 =