موضع و هدف ترامپ اصلا دمکراسی خواهی نیست.

همایش همراهان مردم ایران برای گذار از استبداد به دموکراسی و داد؛ یک‌شنبه ۲۲ نوامبر ۲۰۲۰ برابر با دوم آذر ماه ۱۳۹۹٫

در بخش پنجم و نهایی این همایش، میزبان دکتر “میثاق پارسا” محقق، جامعه شناس و استاد دانشگاه خواهیم بود. ابتدا “رضا بدیعی” مدیر سامانه گذار در مورد کتاب آقای دکتر پارسا که به “شکست دمکراسی در ایران” پرداخته است پرسشی مطرح کردند. سپس وارد بحث و گفتگو در مورد پدیده ترامپ و تاثیرات آن بر افکار عمومی جامعه ایران شدند.

دکتر پارسا گفت: پدیده ترامپیسم و اینکه چرا بخشی از مردم ایران باور داشتند که ترامپ ناجی آنها خواهد بود به خاطر این بود که، تصور می‌شد که سناریوی عراق ممکن است در ایران تکرار شود. همچنین نقش و دخالتگری امریکا (بعد از جنگ جهانی دوم) در تغییر و تحول کشورهای مختلف باعث به وجود آمدن انتظارات در افکار عمومی بخشی از مردم ایران بود.
از طرف دیگر، جمهوری اسلامی از همان ابتدای روی کار آمدن با جنایات و کشتار بیرحمانه در سال ۶۰ و تابستان ۶۷، فضای رعب و وحشت را در جامعه ایجاد کرد. و با سرکوب اقشار مختلف مردم باعث وضعیتی شد که مردم فکر می‌کنند در مقابل این حکومت، توانایی کمی دارند. دخالت آمریکا در افغانستان، عراق و سرنگونی صدام حسین ذهنیت قدرتمند بودن آمریکا را گسترش داده است. البته آمریکا می تواند در تغییر این حکومت نقش داشته باشد، اما موضع ترامپ اصلا دموکراسی‌خواهی نیست.

در ادامه آقای بهمن بامداد به نگرانی راست‌ها و پوپولیست‌ها از شکست ترامپ پرداختند.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

یازده + دو =