جلسه‌ی پرسش و پاسخ تلگرامی، با موضوع “اعتراضات آبان: پدیدآیی، فراز و فرود.” مهمان برنامه؛ “دکتر سعید مدنی” فعال سیاسی، نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی ایران

جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ برابر با ۲۹ نوامبر ۲۰۲۰
برخی از سوالات مطرح شده در جلسه‌ی پرسش و پاسخ به این شرح بود:

دلیل عدم همراهی لایه‌های مختلف اجتماعی با اعتراضات آبان ماه چه بود؟
آیا شکافی بین نخبگان جامعه و بدنه آن ایجاد شده‌است که طبقه متوسط جامعه نقش انفعالی را در جنبش های اعتراضی داشته باشد؟

سرکوب خشونت آمیز معترضان، شکاف بین حکومت و مردم را عمیق تر کرد و هزینه زیادی را به حکومت تحمیل کرد. به نظر شما چرا سیستم حکومتی زیر بار چنین عمل هزینه‌زایی رفت؟

آیا عدم مشارکت قشر متوسط درسطح قابل توجه، در اعتراضات گسترده ۹۸ را ناشی ازچه عاملی می‌دانید؟
مگر افزایش قیمت بنزین، ویا سایرمطالبات اجتماعی جدا ازمنافع این قشر بود؟

چه وظایف تاریخی بر دوش مرحله کنونی انقلاب در ایران قرار دارد یا این جنبش اجتماعی وظیفه حل کدام یک از انبوه تضادهای موجود را دارد؟ نیروهای انجام این تحول به لحاظ آرایش طبقاتی کدامند؟

بیشتر نیروی شرکت کننده در جنبش‌های اخیر چه در ایران و چه سایر کشورها جوانان بین ۱۵ تا ۲۶ سال هستند که نه آموزش و مهارت کافی دارند و نه شغل و سرمایه و آینده مشخص و روشن. سرنوشت جنبش‌هایی که این گروه ایجاد خواهند کرد چه پیوندی و چگونه با سایر جنبش‌های اجتماعی می‌توانند برقرار کنند تا هم هزینه‌های انسانی بالا نرود و هم جهت گیری کارآمدی پیدا کند؟

ترور فخری زاده‌ها چه تاثیراتی بر جنبش عدالت‌خواهانه می‌تواند داشته باشد؟

این جلسات هفتگی در کانال و گروه‌های تلگرامی متعدد برگزار می‌شود از جمله‌ گروه “به یاد رفیق رئیس دانا و برای اتحاد عدالت‌خواهان.”

در ادامه فایل‌های صوتی این پرسش و پاسخ تلگرامی آمده‌است. (این فایل‌ها را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی سامانه گذار نیز دنبال کنید.)

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

یک × 4 =