جلسه‌ی پرسش و پاسخ تلگرامی با موضوع “بحران پسا کرونا، اولویت‌های تیم جو بایدن و مناسبات با ایران.” مهمان برنامه؛ “دنیز ایشچی” پژوهشگر و عضو حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ برابر با ۱۱ دسامبر ۲۰۲۰
برخی از سوالات مطرح شده در جلسه‌ی پرسش و پاسخ به این شرح بود:

با سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالی امریکا و هم پیمانانش و اجرای سیاست صندوق بین‌المللی پول در ایران چه اختلافی باقی می‌ماند که بتوان ارزیابی درستی از رفتار دوگانه هر دو حاکمیت داشت؟

اگر ممکن است کمی در مورد ترور فخری‌زاده توضیح دهید، به نظر شما آمریکا در این مورد نقش داشته است و چرا اسرائیل در چنین شرایطی دست به چنین اقدامی زد؟

نقش پروگرسیوها را در دوره جدید سیاست آمریکا با توجه به پیشرفتشان در انتخابات کنگره، افزایش میزان اقبال سندرز و حضور چند چهره کلیدی آن‌ها در تیم تدوین برنامه بایدن چطور ارزیابی می‌کنید؟

سیاست‌های بایدن نسبت به سعودی و حکومت‌های سنتی عربی منطقه نسبت به دوره ترامپ چه تفاوتی خواهد کرد؟

بایدن امروز با گفتن اینکه ترجیح می‌دهد اردوغان از طریق انتخابات از قدرت کنار برود تا کودتا، نشان داد که در پی تغییراتی در دایره نفوذ منطقه‌ای قدرت‌های بزرگ منطقه خاورمیانه است. نظر شما چیست؟

به نظر میرسد که مایکل مورل کاندید ریاست سازمان سیا در دوره ریاست جمهوری بایدن، به شدت نگران رابطه چین و ایران است، پیشرفت در زمینه این توافقنامه ۲۵ ساله چه تأثیراتی روی رابطه ایران و آمریکا خواهد داشت؟

برابر همه شواهد موجود، رفتارهای سیاسی اقتصادی داخلی جمهوری اسلامی در همه‌ی زمینه‌ها متأثر از سیاست نئولیبرالیستی است و بیش از هر چیز این سیاست‌ها علیه کارگران و زحمتکشان عمل کرده است. می‌توان گفت در این زمینه هیچ تضاد اساسی بین ایران و سایر کشورهای امپریالیستی وجود ندارد. پاره‌ای از اختلافات بین امریکا و ایران بیش از هرچیز به خاطر دشمنی جمهوری اسلامی با اسرائیل بر بستر اختلافات ایدئولوژیک است. آیا با توجه به بحران های همه جانبه و عمیق جمهوری اسلامی بایدن ادامه‌ی سیاست فشار حداکثری را برای کنده شدن جمهوری اسلامی از مواضع ضد اسرائیلی پیش نخواهد برد؟

این جلسات هفتگی در کانال و گروه‌های متعدد برگزار می‌شود از جمله گروه “به یاد رفیق رئیس دانا و برای اتحاد عدالت‌خواهان.”

در ادامه فایل‌های صوتی این پرسش و پاسخ تلگرامی آمده‌است. (این فایل‌ها را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی سامانه گذار نیز دنبال کنید.)

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

سه × سه =