جلسه‌ی پرسش و پاسخ تلگرامی با موضوع “تو در تویی نهادی، بودجه‌ریزی ضد انباشت اجتماعی‌گرا و تداوم بحران‌ها.” مهمان برنامه؛ “دکتر علی دینی ترکمانی” اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ برابر با ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰
برخی از سوالات مطرح شده در جلسه‌ی پرسش و پاسخ به این شرح بود:

بخش عمده ای از بودجه امسال از درآمدهای ناپایدار خواهد بود. لطفا تاثیرات این در آمدها بر اقتصاد ایران را توضیح دهید.

نقش سوداگری در اقتصادهای سرمایه‌داری مخصوصا سرمایه‌داری انگلی ایران چگونه می‌باشد؟

لطفا تحلیل خودتان از بخش‌های مختلف سرمایه‌داری در ایران را بیان نمایید و بفرمایید که کدام بخش از این جریانات در تصمیم گیری‌های اقتصادی کشور نقش عمده را دارد؟

آیا به نظر شما با رفع احتمالی تحریم‌ها امکان بازگشت قیمت کالاها به سال‌های آغازین دولت روحانی ممکن و موجب تقویت ارزش پول ملی خواهد شد و یا مسائل کلان سیاسی حکومت نقش عمده را بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟

سهم اقتصاد تجاری مالی و دلال از یک طرف و اقتصاد تولیدی در نظام اقتصادی ایران هر کدام چقدر است و این‌ها آیا در تعامل بدون تعارض با یکدیگر هستند؟

می‌توان تضاد بین سنت‌گرایی و مدرنیته را تضاد بین سرمایه تجاری و تولید نامید؟ در اینصورت نمایندگان آنها در نظام سیاسی ایران چه گروهایی هستند؟ ضمن اینکه حمایت از سرمایه تولید عدالت گرایانه نخواهد بود اگر چنین باشد حرف شما در اولیت مبارزه و تحول‌خواهی نقض نمی‌شود؟

این جلسات هفتگی در کانال و گروه‌های متعدد برگزار می‌شود از جمله گروه “به یاد رفیق رئیس دانا و برای اتحاد عدالت‌خواهان‌”

در ادامه فایل‌های صوتی این پرسش و پاسخ تلگرامی آمده‌است. (این فایل‌ها را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی سامانه گذار نیز دنبال کنید.)

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

ده + 10 =