بیانیه‌ انجمن‌ قلم آمریکا در محکومیت احضار آرش گنجی برای اجرای حکم حبس

انجمن‌ قلم (پن) آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، احضار آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران جهت اجرای حکم یازده سال حبس، را محکوم کرد و خواهان لغو حکم حبس وی شد. در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینکه بر اساس «شاخص انجمن قلم آمریکا برای آزادی نوشتن» در سال ۲۰۲۰، ایران از نظر تعداد نویسندگان و روشنفکران زندانی، مقام چهارم را در جهان داراست، آمده است “محکومیت سخت نامتناسب گنجی و حبس قریب‌الوقوع او بخشی از برنامه‌ی گسترده‌ی آزار و اذیت دولتی نویسندگان در ایران است و این تداوم سرکوبِ جامعه‌ی ادبی، تازه ترین مورد از دهن‌کجی وقیحانه‌ی دولت ایران به مسئله‌ی عدالت است”.

به گزارش گذار سامانه دمکراسی و داد؛ کانون نویسندگان ایران، انجمن‌ قلم (پن) آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، احضار آرش گنجی، جهت اجرای حکم یازده سال حبس، را محکوم کرد.

متن ترجمه‌ی فارسی این بیانیه در ادامه می آید:

“احضار آرش گنجی برای اجرای حکم زندان، تازه‌ترین یورش دولت ایران به آزادی بیان

انجمن قلم (پن) آمریکا امروز اعلام کرد آرش گنجی، نویسنده و مترجم ایرانی، برای اجرای حکم ۱۱ سال حبس به زندان فراخوانده شده است؛ مصداق این حکم، ترجمه‌ی کتابی درباره‌ی خیزش کردهای شمال سوریه است که در فوریه‌ی سال ۲۰۲۱ در دادگاه تجدید نظر تأیید شده است. این تازه‌ترین مورد از نقض مداوم آزادی بیان و حقوق بشر در ایران است.

کارین دویچ کارلکار، مدیر برنامه‌ی «آزادی بیان در معرض خطر» انجمن قلم آمریکا، گفت: «احضار آرش گنجی بر اساس محکومیتی ناعادلانه صورت گرفته که نقض آشکار حق آزادی بیان و تبادل افکار و اطلاعات است. دولت ایران از همان ابتدای بازجویی از گنجی، حقوق او را با این ادعای بی‌اساس زیر پا گذاشت که ترجمه‌ کتاب فوق، تهدیدی برای امنیت کشور است. محکومیت سخت نامتناسب گنجی و حبس قریب‌الوقوع او بخشی از برنامه‌ی گسترده‌ی آزار و اذیت دولتی نویسندگان در ایران است و این تداوم سرکوبِ جامعه‌ی ادبی، تازه ترین مورد از دهن‌کجی وقیحانه‌ی دولت ایران به مسئله‌ی عدالت است. افزون بر این، گنجی دچار وضعیت جسمانی وخیمی است که احتمالاً در زندان به طور خطرناکی تشدید خواهد شد. ما حکم دولت ایران برای به بندکشیدن گنجی را قاطعانه محکوم می‌کنیم و خواهان لغو این حکم مضحک هستیم، حکمی که ترجمه‌ی کتاب را به اقدامی مجرمانه تبدیل می‌کند.»

گنجی که از اعضای فعلی هیئت دبیران و منشی سابق کانون نویسندگان ایران است، اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۸) به علت ترجمه‌ی کتاب «کلید کوچکِ دروازه‌ای بزرگ: انقلاب روژاوا» -که در سال ۲۰۱۷ در ایران منتشر شده است – از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. این کتاب مجموعه مقالات نویسندگان مختلف درباره‌ی کردهای سوریه در جنگ داخلی این کشور است. وی پس از بازداشت به سلول انفرادیِ زندان اوین تهران منتقل شد و در آنجا زیر بازجویی قرار گرفت، او در مدت حبس در این سلول از ملاقات با خانواده و برخورداری از وکیل محروم بود. حکم گنجی، که در فوریه ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده، ۱۱ سال حبس است، پنج سال به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، پنج سال به اتهام «عضویت و همکاری با یک گروه مخالف نظام» و یک سال به اتهام «تبلیغ علیه نظام». طبق روال قضایی معمول در ایران، او از میان این سه محکومیت باید حبسی را سپری کند که حداکثر مجازات را در بر دارد، که پنج سال است.

بر اساس بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران و سایر منابع، گنجی در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ (۲۴ مهر ۱۴۰۰) برای اجرای حکم احضار شده است. او به دلیل عارضه‌ی قلبی و مشکل شدید بینایی، نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد و این مشکل به علت شرایط وخیم زندان و تهدید مداوم همه‌گیری کووید ۱۹ ممکن است به طرز خطرناکی تشدید شود، زیرا طبق گزارش‌ها، حبس در سلول انفرادی و بازجویی‌های قبلی، سلامت او را در معرض خطر قرار داده است.

در سال‌های اخیر، در پی سرکوب پیوسته‌ی نویسندگان از طریق راهکارهایی چون پیگرد قانونی، آزار و اذیت و حتی قتل‌ برنامه‌ریزی شده به منظور خفه کردن صداهای انتقادی، وضعیت آزادی بیان و پایبندی به حقوق بشر در ایران بیش از پیش رو به وخامت گذاشته است. بر اساس «شاخص انجمن قلم آمریکا برای آزادی نوشتن» در سال ۲۰۲۰، ایران از نظر تعداد نویسندگان و روشنفکران زندانی، مقام چهارم را در جهان داراست. گنجی یکی از دبیران کانون نویسندگان ایران است که برخی دیگر از آنان از جمله نویسندگان سرشناس و برندگان جایزه انجمن قلم آمریکا ـ «آزادی برای نوشتن» ـ یعنی بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان (مهابادی) به دلیل دفاع از آزادی بیان، تقویت همبستگی نویسندگان و مخالفت با سانسور، هم اکنون به اتهام‌های جعلیِ «اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» در حال گذراندن مجموعاً ۱۵ سال و شش ماه حبس تعزیری هستند، که تاکنون بیش از یک سالِ آن در پشت میله‌های زندان سپری شده است. همچنین دولت ایران در ماه گذشته نرگس محمدی ـ روزنامه نگار و فعال مخالف مجازات اعدام ـ را که سال گذشته از زندان آزاد شده بود، با اتهام‌های بی اساسِ جدید احضار کرد. انجمن قلم آمریکا همچنین خواستار تبرئه‌ی کامل و آزادی نسرین ستوده است، که در حال حاضر محکومیت طولانی خود را به اتهام‌های واهی در یکی از زندان‌های ایران می‌گذراند.

انجمن قلم آمریکا

۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ (۲۷ مهر ۱۴۰۰)”

روز شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰، آرش گنجی، مترجم و منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، طی ابلاغیه جهت تحمل حبس احضار شد.

آقای گنجی، پیشتر توسط شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد و دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم صادره را عینا تایید کرد.

وی در تاریخ ۱ دی ماه ۱۳۹۸ در پی مراجعه نیروهای ماموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت اقدام به تفتیش منزل وی کرده و برخی از وسایل و مدارک

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

13 + دو =