نامه مهران فرهادی از زندان شماره دو نظامی شیراز

مهران فرهادی، طی نامه ای از زندان شماره دو نظامی شیراز خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به وضعیت پرونده خود شد. او در بخشی از این نامه با اشاره به اظهارات رئیس قوه قضاییه مبنی بر “عدم صدور قرار موقت بازداشت طولانی مدت و غیر ضروری” عنوان کرده است: “از سوی قضات و بازپرسان محترم تحت امر حضرت عالی در شبه ابهام اجرای قرارهای صادره بنده را یکسال تحت قرار بازداشت نامتناسب با صدور کیفرخواست نگه داشته اند”. این زندانی پیشتر در بخشی از پرونده خود توسط دادگاه انقلاب شیراز به ۳ سال و ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد. از این میزان با تسلیم به رای و اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۲ سال و ۲ ماه زندان برای وی قابل اجرا است.

به گزارش گذار سامانه دمکراسی و داد؛ مهران فرهادی، زندانی محبوس در زندان شماره دو نظامی شیراز طی نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به پرونده خود شد.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است، عینا در ادامه می‌آید:

«ریاست محترم قوه قضائیه جناب محسنی اژه ای، با درود و احترام به استحضار می رسانم؛ اینجانب زندانی سیاسی و یا امنیتی از نظر شما، مهران فرهادی مقیم زندان شماره دو نظامی شیراز در تاریخ ۶ آبان ۹۹ توسط یگان های امنیتی بازداشت شدم. پس از مدت یکسال همچنان محکوم قرار باز هستم و تحت بازداشت موقت می باشم.

از محضر حضرت عالی درخواست دارم و سوال هایی دارم که به دلیل توجه نکردن بازپرس محترم به هیچکدام از دستورات دادستان محترم شیراز و آن مقام محترم و شکنجه روحی و روانی حاصل از این قرار بازداشت نامشخص و غیرقانونی مجبور به بیان شدم. جناب رئیس مگر بیان اعتراض وضعیت بد اقتصادی جامعه و حیف و میل مسئولان دولتی البته بعضا و انتقاد از رئیس جمهوری که تمام جامعه تحت آسیب های بی تدبیری آن در دوره گذشته متحمل عذاب شده اند در فضای مجازی چقدر برای حکومت ناشایست و متحمل هزینه بود که بر اساس آن ۳ سال محکوم گردیده ام و از همان بدو بازداشت تاکنون تحت قرار بازداشت موقت، قطعا با پیشنهاد نهاد های امنیتی هستم.

جناب رئیس مگر حضرت عالی در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ در خصوص قرار بازداشت های موقت صراحتا در رسانه ملی نفرمودید بایستی بر اساس ادله و قانون و حدالامکان صادر نکردن قرار موقت اقدامات لازم بعمل آید. ولی از سوی قضات و بازپرسان محترم تحت امر حضرت عالی در شبه ابهام اجرای قرارهای صادره بنده را یکسال تحت قرار بازداشت نامتناسب با صدور کیفرخواست نگهداشته اند. جناب رئیس مگر در آئین دادرسی کیفری صراحتا بر اساس ماده ۱۹۳، ۱۹۵ و ۱۹۴ بیان نشده است محکوم کردن متهم بدون تفهیم اتهام غیرقانونی است و خلاف آئین دادرسی، پس چگونه قضات حضرت عالی بدون تفهیم اتهام بنده را بدون اخذ اظهارات و دفاعیات در عدالتخانه شما محکوم کرده اند.

جناب رئیس متاسفانه شبهه ای است که دستورات حضرت عالی فقط تا استان های همجوار پایتخت برد اجرایی دارد و در شهر شیراز که دید مسئولان به آن برای تمام جامعه اش امنیتی است، تنها نهاد امنیتی تصمیم گیرنده است. باور کنید در کشور ایران متهمی است در انتظار و آرزوی صدور حکم. خنده دار نیست؟ یعنی امیدی به عدالت حتی در دفاع نمی بیند. آنچنان متهم سیاسی را در فضای قرار بازاشت موقت سردرگم نگه میدارند تا بواسطه این شکنجه روحی و روانی تمام استدلال وی را به فروپاشی کشانند و بدتر از آن اینکه متهم سیاسی را  در طول یکسال با چندین جابجایی از زندان های متفاوت در یک آشوب و عذاب روحی به سمت خودکشی سوق می دهند، آیا خبر دارید؟ جناب رئیس به هر روی بنده از اعماق زندان برای حضرت عالی تظلم خواهی خود را بیان می دارم تا با آگاهی از عدالتی اینچنین بخواهید تا لااقل اصول اخلاقی و حرفه ای قانونی را که خود تبیین نموده اید اجرا نمایند. جناب رئیس شرح حال زندانیان سیاسی دیگر بهتر از بنده نیست اما ظلم را اگر منت دهیم دیگر آزادگی معنایی ندارد. از حضرت عالی می خواهم رسیدگی فرمایید تا از این بلاتکلیفی یکساله رهایی یابم. با تشکر از شما زندانی سیاسی و امنیتی مهران فرهادی.

«مهران فرهادی/ آبان ماه ۱۴۰۰»

مهران فرهادی در تاریخ ۶ مهرماه ۹۹ در منزل خود در تهران بازداشت و به مدت ۳ ماه در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در تهران نگهداری شده و نهایتا به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شد. این شهروند در تاریخ ۱۴ اسفندماه ۹۹ به زندان نظام شیراز منتقل شد.

وی پیشتر توسط شعبه ۷ بازپرسی دادسرای اوین به نیابت از شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب شیراز مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود.

در تاریخ ۱۲ اردیبهشت‌ماه امسال آقای فرهادی توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی سیدمحمود ساداتی از بابت اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروه‌های معاند نظام، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام” محاکمه و به ۳ سال و ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد. از این میزان با تسلیم به رای و اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۲ سال و ۲ ماه زندان برای وی قابل اجرا است.

مهران فرهادی که پیشتر افسر واحد مخابرات ارتش جمهوری اسلامی بود، در تاریخ ۵ تیرماه امسال به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

6 + 13 =