تداوم طرح جمع‌آوری کودکان کار تا ۱۴۰۰

فرزانه مروستی، مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران اعلام کرده که جمع‌آوری کودکان کار همچنان در حال انجام است و وزیر کشور نیز دستور داده‌ تا زمان کاهش ۵ درصدی جمعیت کودکان خیابانی و تا سال ۱۴۰۰ این طرح ادامه پیدا کند. او همچنین گفته سامانه جامع آسیب دیدگان اجتماعی در ۱۰ استان وجود دارد و امسال نیز تمامی ۳۱ استان ایران به این سامانه وصل شده‌اند.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران گفته تاکنون تعدادی از کودکان کار از ابتدای اجرای این طرح «جمع‌آوری و ساماندهی» شده‌اند که از این تعداد تقریبا ۸۶ تا ۸۷ درصد کودکان اتباع خارجی هستند.

این در حالی است که تیر ماه گذشته، ۴۳ سازمان غیردولتی در ایران با امضای نامه‌ای خواستار توقف طرح «جمع‌آوری کودکان کار» شدند. این تشکل‌های غیردولتی پیش از این در بیانیه‌ای اجرای این طرح را مبهم و نادرست دانسته بودند.

فرزانه مروست، با اشاره به اینکه تکدی‌گری در قانون ایران جرم محسوب می‌شود، گفته که با اتباع و افرادی که از طریق قاچاق، این کودکان را برای تکدی‌گری وارد کشور می‌کنند، برخورد می‌‌شود. همچنین سرپرستانی که از طریق تکدی‌گری کودک درآمدزایی می‌کنند، براساس قانون مرتکب جرم‌ شده‌اند.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران همچنین گفته:

«اگر تکدی‌گری را کار فرض کنید، بر اساس قانون کار کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع است. همچنین اگر دستفروشی کودکان بر سر چهارراه‌ها را تکدی‌گری بدانیم، طبق ماده ۷۱۳ قانون کسی که طفل صغیری را به تکدی‌گری وادار کند به یک تا ۳ ‌سال حبس محکوم می‌شود.»

به گفته او کودکان تنها بزرگ‌ترین مشکل طرح ساماندهی کودکان کار هستند چرا که این کودکان از طریق قاچاق وارد شده‌اند و باید تعیین‌تکلیف شوند و بررسی این موضوع نیز در دستور کار سفارت افغانستان است تا خانواده این کودکان را شناسایی کند و به خانواده‌هایشان برگرداند.

پیش‌تر، محمدرحیم فاضلی‌نژاد، مدیر اداره بهزیستی استان تهران به سایت «خبرآنلاین» گفته بود ۵۰ نفر از کودکان مهاجری که در جریان این طرح شناسایی و به مراکز نگهداری منتقل شدند، «رد مرز» می‌شوند.

به گفته مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران، در شهر تهران بیشتر کودکان خیابان از اتباع کشور افغانستان هستند، اما ممکن است در برخی از شهرستان‌های استان فراوانی کودکان کار متعلق به کشور دیگری نیز باشد. به طور مثال در شهرستان ری فراوانی کودکان کار بیشتر متعلق به کشور پاکستان است.

طرح ساماندهی کودکان خیابانی در شهر تهران انجام می‌شود، اما چند شهرستان‌ دیگر مانند پاکدشت نیز در این طرح درگیر هستند.

جمع‌آوری اطلاعات متکدیان

مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سامانه جامع آسیب‌دیدگان اجتماعی گفته:

«وزارت کشور به عنوان متولی اصلی، سامانه جامع آسیب‌دیدگان اجتماعی را ایجاد کرده و طبق آیین‌نامه شورای عالی اداری، بانک اطلاعاتی متکدیان باید در استان‌ها شکل بگیرد و یکی از وظایف استانداری‌ها تهیه بانک اطلاعاتی متکدیان در هر استان است.»

سامانه جامع آسیب‌دیدگان اجتماعی در ۱۰ استان وجود دارد و امسال نیز تمامی ۳۱ استان از جمله استان تهران به این سامانه وصل شده است.

در استان تهران مرکز غربال و دو مرکز نگهداری متکدیان به تجهیزاتی مجهز شده که اطلاعات متکدیان شامل مشخصات سجلی و مشخصات بیومتریک آنها از طریق اسکن اثر انگشت و اسکن عنبیه جمع‌آوری می‌شود.

مروستی گفته این افراد از طریق گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی که با مجتمع فوریت‌ها در ارتباط است و ریاست آن بر عهده فرماندار تهران است، جمع‌آوری می‌شوند. البته مدیریت این گشت‌ها در سال ۹۸ با سازمان‌های غیردولتی بوده است. همچنین شهرداری تهران بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها موظف به جمع‌آوری افراد بی‌خانمان و متکدیان است.

او درباره گردش مالی متکدیان در تهران هم گفته:

«زمانی می‌توانیم با اطمینان از گردش مالی متکدیان صحبت کنیم که در ابتدا بدانیم جمعیت متکدیان دقیقا چقدر است و به طور میانگین بدانیم درآمد این افراد در طول روز چقدر است، اما در حال حاضر همه چیز در حد حدس و گمان است.»

منبع: رادیو زمانه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

2 × 2 =