روحانی: قدرت خرید مردم کاهش یافته است

حسن روحانی بودجه سال آینده را «ایستادگی و استقامت در برابر تحریم» نامید اما گفت که دولت می‌خواهد سختی معیشت مردم را کاهش دهد تا بیشتر قابل تحمل شود. دولت در بودجه سال آینده افزایش فقط پانزده درصدی حقوق کارکنان را در نظر گرفته است. طرح تحول سلامت هم قرار است همچون گذشته ادامه یابد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران صبح یکشنبه ۱۷ آذر لایحه بودجه ۴۸۸ هزار میلیارد تومانی را به مجلس تحویل داد. لایحه‌ای که به گفته او، برای شرایط سخت و تحریمی بسته شده است.

این نخستین لایحه بودجه پس از افزایش نرخ بنزین و اعتراضات مردمی آبان ماه که با کشتار و دستگیری گسترده سرکوب شد، است.

رئیس دولت جمهوری اسلامی گفت که می‌داند معیشت مردم سخت شده و قدرت خرید کاهش یافته است و صادرات و واردات و جابجایی پول در دنیا برای ایران با مشکلات زیادی توام و صادرات نفت با مشکل روبرو است.

او بدون بیان جزئیات گفت که دولت تلاش می‌کند «سختی معیشت مردم را کاهش دهد تا بیشتر قابل تحمل باشد».

روحانی بودجه ۱۳۹۹ را بودجه آنچه که «ایستادگی و استقامت در برابر تحریم» خواند، دانست و مدعی شد بودجه سال آینده اتکا به نفت ندارد و درآمدهای نفتی دولت با بودجه عمرانی برابری می‌کند.

او برنامه پیش‌بینی شده برای بهبود قدرت خرید مردم را کمک معیشتی به هفت دهک جامعه، تداوم اجرای طرح تحول سلامت و افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان دولت اعلام کرد اما از بیان جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد.

دولت در حالی افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان دولت را در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده که نرخ تورم رسمی در سال جاری بیش از ۴۰ درصد گزارش شده است.

طرح تحول سلامت نیز از زمان آغاز با انتقادهای فراوانی روبرو بوده و در تازه‌ترین تصمیم سازمان بیمه سلامت خدمات دارویی و درمانی به بیمه شدگان را کاهش داده است.

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تحول سلامت را فسادزا خوانده و خواستار تحقیق و تفحص در باره آن شدند.

روحانی اما بدون توجه به این انتقادها، این طرح را از «افتخارات بزرگ» دولت خواند که در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

حرف‌های غیرقابلِ باور روحانی

رئیس دولت در بخش دیگری از اظهاراتش بدون بیان جزئیات گفت که صادارت ایران در سال آینده رونق بیشتری خواهد گرفت.

او همچنین از بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه و چند کشور غیرهمسایه خبر داد که به نظر می‌رسد به پیوستن شش کشور اروپایی دیگر به ساز و کار مالی  اروپا با ایران (اینستکس) و همچنین کاهش تنش میان ایران و امارات متحده عربی مرتبط باشد.

یک هفته قبل یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان به ایران سفر و به گزارش رسانه‌ها با مقام‌های ایرانی درباره شرایط منطقه گفت‌وگو کرد. پیش از این نیز برخی رسانه‌های منطقه‌ای و تجار ایرانی از بهبود روابط با امارات متحده عربی خبر داده بودند.

اعتراض به اظهارات روحانی

در حالیکه علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری مدعی شد که لایحه بودجه در فضایی آرام به مجلس تحویل شده است، سخنان روحانی واکنش برخی نمایندگان را به دنبال داشت.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس از جمله کسانی بود که سخنان روحانی را تکراری و وعده‌های او را نشدنی خواند.

او گفت که عموما حرف‌هایی که از رئیس جمهور می‌شنود را باور نمی‌کند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

منبع: رادیو زمانه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

بیست + 1 =